Sensorisen integraation terapia autismikuntoutuksessa : Integroiva kirjallisuuskatsaus
Ahlfors, Eveliina (2018)
Ahlfors, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513984
Tiivistelmä
Sensorisen integraation terapiaa käytetään paljon autismikirjon häiriöiden kuntoutuksessa. Laajasta käytöstä huolimatta, sen tutkimustausta ei kuitenkaan ole kovin vankka. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mihin autismikirjon haasteisiin sensorisen integraation terapiaa voidaan lapsilla kohdistaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ja jäsentää ajankohtaista kansainvälistä tutkimustietoa toimintaterapeuttien käyttöön. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: mitä autismikirjon haasteita sensorisen integraation terapialla voidaan kuntouttaa?
Opinnäytetyön menetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuushaku tehtiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun tarjoamista kansainvälisistä terveysalan tietokannoista Cinahl, Academic Search Elite (Ebsco), Elsevier Science Direct, Pubmed ja Google Scholar. Kriittisen tarkastelun jälkeen aineistoon hyväksyttiin 6 tutkimusartikkelia (n=6). Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla. Analyysia ohjasi toimintaterapian prosessimalli OTIPM ja aineiston luokittelu perustui OTIP-mallin toiminnallisiin taitoihin.
Tulosten mukaan sensorisen integraation terapiaa on käytetty laaja-alaisesti autismikirjon häiriöstä kärsivillä lapsilla ilmeneviin haasteisiin useissa eri toiminnallisissa taidoissa. Sensorisen integraation terapiaa voidaan käyttää kuntouttamaan motorisia-, prosessi- ja vuorovaikutustaitoja. Sensorisen integraation terapiaa on siis käytetty hyvin erilaisten haasteiden hoitoon autismikirjon lapsilla, mutta sitä onko terapia todella parantanut näitä toiminnallisia taitoja merkitsevästi ei olla tutkimuksissa vielä riittävästi selvitetty. Jatkossa olisi tarpeellista myös tutkia, kuinka pitkäkestoisia vaikutuksia sensorisen integraation terapialla on toiminnallisiin taitoihin ja kuinka hyvin opitut taidot yleistyvät muihin ympäristöihin tai tilanteisiin.
Opinnäytetyön menetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuushaku tehtiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun tarjoamista kansainvälisistä terveysalan tietokannoista Cinahl, Academic Search Elite (Ebsco), Elsevier Science Direct, Pubmed ja Google Scholar. Kriittisen tarkastelun jälkeen aineistoon hyväksyttiin 6 tutkimusartikkelia (n=6). Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla. Analyysia ohjasi toimintaterapian prosessimalli OTIPM ja aineiston luokittelu perustui OTIP-mallin toiminnallisiin taitoihin.
Tulosten mukaan sensorisen integraation terapiaa on käytetty laaja-alaisesti autismikirjon häiriöstä kärsivillä lapsilla ilmeneviin haasteisiin useissa eri toiminnallisissa taidoissa. Sensorisen integraation terapiaa voidaan käyttää kuntouttamaan motorisia-, prosessi- ja vuorovaikutustaitoja. Sensorisen integraation terapiaa on siis käytetty hyvin erilaisten haasteiden hoitoon autismikirjon lapsilla, mutta sitä onko terapia todella parantanut näitä toiminnallisia taitoja merkitsevästi ei olla tutkimuksissa vielä riittävästi selvitetty. Jatkossa olisi tarpeellista myös tutkia, kuinka pitkäkestoisia vaikutuksia sensorisen integraation terapialla on toiminnallisiin taitoihin ja kuinka hyvin opitut taidot yleistyvät muihin ympäristöihin tai tilanteisiin.