A. Tyyni on ilta jääpuvussaan -opinnäytekonsertti B. Luovuutta soiton alkuopetukseen : Kuinka johdattaa aloittelevia pianisteja musiikin taikapiiriin
Sorsa, Iida-Leena (2018)
Sorsa, Iida-Leena
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018073014401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018073014401
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kaksiosainen, joista molemmilla on yhtä suuri painoarvo. Taiteellinen osio käsittää opinnäytekonsertin Tyyni on ilta jääpuvussaan, joka taltioitiin Maarian kirkossa 15.12.2016. Kirjallisessa opinnäytetyössä pohditaan mikä saa musiikin elämään. Opinnäytetyön alkuosassa selvitetään Kari Kurkelan teoksen Mielenmaisemat ja musiikki avulla musiikin perusolemusta. Käydään läpi eläytymisen merkitystä ja siihen liittyviä haasteita pianonsoiton opiskelussa.
Kolmannessa luvussa esitellään luovuutta edistäviä tekijöitä soittotunnin ilmapiirissä. Teemu Kiteen väitöskirjan Kelluntamusiikki avulla käsitellään hyväksytyksi tulemisen tarvetta ja sen merkitystä luovuuden löytymiselle. Hyödynnetään psykologian alan käsityksiä luovuudesta ja esitellään sitä, miten teatterialalla käytettyä status -käsitettä voi hyödyntää soittotuntitilanteessa.
Opinnäytetyön loppuosassa aihe viedään lähemmäksi käytännön soittotuntitilannetta. Luvussa neljä pohditaan, miten vapaa kehonkäyttö edistää eläytymistä. Esitellään György Kurtágin Játékok-kokoelman käyttöä pianonsoiton alkeisopetuksessa hyödyntäen Kristiina Juntun väitöskirjaa Vauhdin hurmaa ja liikkeen hiljaisuutta koskettimilla. Samassa luvussa pohditaan aktiiviseen kuuntelemiseen liittyviä haasteita ja sitä, millä keinoilla soitonopettaja voi kädestä pitäen opettaa oppilaitaan kuuntelemaan aktiivisesti. Pohditaan myös improvisoinnin käyttöä luovuuden edistämistarkoituksessa. Lopuksi nostetaan esiin pysähtymisen merkitys yksittäisenä eläytymistä auttavana tekijänä.
Kolmannessa luvussa esitellään luovuutta edistäviä tekijöitä soittotunnin ilmapiirissä. Teemu Kiteen väitöskirjan Kelluntamusiikki avulla käsitellään hyväksytyksi tulemisen tarvetta ja sen merkitystä luovuuden löytymiselle. Hyödynnetään psykologian alan käsityksiä luovuudesta ja esitellään sitä, miten teatterialalla käytettyä status -käsitettä voi hyödyntää soittotuntitilanteessa.
Opinnäytetyön loppuosassa aihe viedään lähemmäksi käytännön soittotuntitilannetta. Luvussa neljä pohditaan, miten vapaa kehonkäyttö edistää eläytymistä. Esitellään György Kurtágin Játékok-kokoelman käyttöä pianonsoiton alkeisopetuksessa hyödyntäen Kristiina Juntun väitöskirjaa Vauhdin hurmaa ja liikkeen hiljaisuutta koskettimilla. Samassa luvussa pohditaan aktiiviseen kuuntelemiseen liittyviä haasteita ja sitä, millä keinoilla soitonopettaja voi kädestä pitäen opettaa oppilaitaan kuuntelemaan aktiivisesti. Pohditaan myös improvisoinnin käyttöä luovuuden edistämistarkoituksessa. Lopuksi nostetaan esiin pysähtymisen merkitys yksittäisenä eläytymistä auttavana tekijänä.