Kun mustikka onkin blåbær ja puolukka tyttebær : Luonnonmarjakaupan haasteet Norjan markkinoilla
Kuusela, Jaana (2018)
Kuusela, Jaana
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081514506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081514506
Tiivistelmä
Norjan markkinoita pidetään potentiaalisina ja kiinnostavina, mutta myös haasteellisina. Tämän opinnäytetyön aiheena oli luonnonmarja-alalla toimivien pk-yritysten haasteet Norjan markkinoilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä haasteita luonnonmarja-alan pk-yritys voi Norjan markkinoilla kohdata. Tämä opinnäytetyö antaa tietoa Norjan markkinoista luonnonmarja-alan pk-yrityksille ja siten parantaa yritysten Norjan markkinoiden tuntemusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusotteella. Teoriaosuudessa käsiteltiin suomalaisen pk-yrityksen kansainvälistymisen syitä, Norjaa markkina-alueena yleisesti sekä Norjan markkinoiden erityispiirteitä eri lähteitä hyödyntäen.
Kvalitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin kahdella eri tavalla. Ensi käden aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin pääasiassa luonnonmarja-alalla toimiville pk-yrityksille. Tätä aineistoa tukemaan kerättiin toisen käden tutkimusaineisto aiemmista tutkimuksista, jotka käsittelevät Norjan markkinoita.
Tutkimuksessa selvisi, että Norjan markkinat kyllä kiinnostavat pk-yrityksiä, mutta haasteeksi Norjan markkinoilla nousivat erityisesti yritysten heikko markkinatuntemus. Muita haasteita, jotka nousivat esiin heikon markkinatuntemuksen lisäksi, olivat muun muassa kielitaito ja verkostoituminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusotteella. Teoriaosuudessa käsiteltiin suomalaisen pk-yrityksen kansainvälistymisen syitä, Norjaa markkina-alueena yleisesti sekä Norjan markkinoiden erityispiirteitä eri lähteitä hyödyntäen.
Kvalitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin kahdella eri tavalla. Ensi käden aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin pääasiassa luonnonmarja-alalla toimiville pk-yrityksille. Tätä aineistoa tukemaan kerättiin toisen käden tutkimusaineisto aiemmista tutkimuksista, jotka käsittelevät Norjan markkinoita.
Tutkimuksessa selvisi, että Norjan markkinat kyllä kiinnostavat pk-yrityksiä, mutta haasteeksi Norjan markkinoilla nousivat erityisesti yritysten heikko markkinatuntemus. Muita haasteita, jotka nousivat esiin heikon markkinatuntemuksen lisäksi, olivat muun muassa kielitaito ja verkostoituminen.