Kansainvälisen vaihdon ohjausprosessin kehittäminen : Case: Lahden ammattikorkeakoulu, ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Keminen, Sirpa (2010)
Keminen, Sirpa
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179536
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kansainvälisen vaihdon ohjausprosessin kehittämistä. Opinnäytetyössä perehdytään Lahden ammattikorkeakoulun ylempien tutkintojen kansainväliseen vaihtoon ja niiden ohjaukseen. Tavoitteena on kehittää ylemmän tutkinnon kansainvälisen vaihdon ohjausprosessia siten, että se altistaisi, tukisi, kannustaisi ja rohkaisi aikuisopiskelijoita lähtemään liikkuvuusjaksoille.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään aikuisopiskelun haasteisiin, korkeakoulujen kansainvälisyyteen, kansainväliseen vaihtoon ja aikuisopiskelun ohjaukseen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista toimintatutkimusta. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin ylemmän tutkinnon opiskelijoiden ja ohjausprosessin toimijoiden haastatteluilla sekä havainnoinnilla. Tutkimuksessa olennaista oli haastatella opiskelijoita ja saada heidän äänensä kuuluviin.
Tutkimustulokset osoittivat, että aikuisopiskelijan suurimmiksi esteiksi lähteä vaihtoon koettiin tämän hetkinen perhetilanne ja työ sekä vastavuoroisesti ne olivat myös mahdollisuus. Opiskelijoille tulee tarjota lyhyt- ja pitkäkestoisia vaihtomahdollisuuksia eri ajankohtina. Ohjauksen kokonaisvaltaisuus korostui opintopolulla: informaatiota ja ohjausta ennen opintoja ja niiden alussa, vaihdossa olleiden omakohtaisia kokemuksia ja ohjaushenkilöiden positiivinen asenne kansainvälisyyttä kohtaan altistavat ja motivoivat aikuisopiskelijoita liikkuvuusjaksoille.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kansainvälisen vaihdon ohjausprosessi, jonka avulla selkeytetään ohjauksen kulkua sekä ohjaustoimijoiden rooleja ja vastuita.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään aikuisopiskelun haasteisiin, korkeakoulujen kansainvälisyyteen, kansainväliseen vaihtoon ja aikuisopiskelun ohjaukseen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista toimintatutkimusta. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin ylemmän tutkinnon opiskelijoiden ja ohjausprosessin toimijoiden haastatteluilla sekä havainnoinnilla. Tutkimuksessa olennaista oli haastatella opiskelijoita ja saada heidän äänensä kuuluviin.
Tutkimustulokset osoittivat, että aikuisopiskelijan suurimmiksi esteiksi lähteä vaihtoon koettiin tämän hetkinen perhetilanne ja työ sekä vastavuoroisesti ne olivat myös mahdollisuus. Opiskelijoille tulee tarjota lyhyt- ja pitkäkestoisia vaihtomahdollisuuksia eri ajankohtina. Ohjauksen kokonaisvaltaisuus korostui opintopolulla: informaatiota ja ohjausta ennen opintoja ja niiden alussa, vaihdossa olleiden omakohtaisia kokemuksia ja ohjaushenkilöiden positiivinen asenne kansainvälisyyttä kohtaan altistavat ja motivoivat aikuisopiskelijoita liikkuvuusjaksoille.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kansainvälisen vaihdon ohjausprosessi, jonka avulla selkeytetään ohjauksen kulkua sekä ohjaustoimijoiden rooleja ja vastuita.