Matkustajaristeilijän yleisiä tiloja palvelevien puhallinkonvektoreiden sijoittelun optimointi
Väisänen, Severi (2018)
Väisänen, Severi
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082014569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082014569
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on määrittää optimoitu vaihtoehto yleisiä tiloja palvelevien puhallinkonvektoreiden sijoittelulle. Työssä on vertailun kohteena neljä ominaisuuksiltaan erilaista puhallinkonvektoriyksikköä. Työssä kerrotaan matkustajaristeilijöiden ilmastointijärjestelmistä, yleisesti ilmastoinnista ja puhallinkonvektoreista, sekä määritetään puhallinkonvektorijärjestelmiin liittyvät vertailtavat kriteerit ja niihin liittyvät tutkimusmenetelmät. Työssä määritettyjä tutkimusmenetelmiä hyväksikäyttäen luodaan vertailuarvopohjainen pisteytys vertailtaville puhallinkonvektoriyksiköille tutkimuksessa määritettyjen kriteereiden pohjalta ja luodaan teoreettinen vertailutila, sekä hyväksikäytetään telakan sisäisten toimijoiden asiantuntevuutta kriteerikohtaisella painoarvokyselyllä.
Ilmastointi moderneissa matkustajaristeilijöissä on keskeisessä osassa matkustamismukavuutta. Se on järjestelmänä yksi matkustajaristeilijöiden suurimmista energiankuluttajista ja täten olennainen tutkimustyön kohde.
Puhallinkonvektorit toimivat olennaisessa roolissa osana modernien matkustajaristeilijöiden ilmastointijärjestelmiä.
Puhallinkonvektoreiden sijoittelulle asetettiin vertailtavat kriteerit. Vertailtavat kriteerit käsittävät puhallinkonvektoriyksiköiden ja niihin liitettyjen järjestelmien fyysiset ja kustannukselliset tutkimukset. Työssä käydään läpi kriteerien teoria ja tutkimustyö, niihin liittyvät laskukaavat, sekä määritetään kriteereittäin jokaiselle vertailtavalle puhallinkonvektoriyksikölle vertailuarvo kriteerien laskujen ja tutkimusten pohjalta. Vertailtaviksi kriteereiksi on määritetty puhallinkonvektorijärjestelmien ilmakanavistojen painehäviöt ja tilankäyttö, puhallinkonvektoriyksiköiden asennuksen ja huollon kustannukset, tilankäyttö sekä niiden aiheuttama melu.
Teoreettisen vertailutilan, vertailtavien kriteereiden vertailuarvojen ja asiantuntijapohjaisia painoarvoja käyttäen saatiin tulokseksi optimi vaihtoehto puhallinkonvektoreiden sijoittelulle. Tulokseksi saatiin taulukkomuotoinen laskujen sarja, jonka tarkoituksena on toimia työkaluna ilmastoinnin suunnittelijoille puhallinkonvektoreiden sijoittelua suunniteltaessa.
Ilmastointi moderneissa matkustajaristeilijöissä on keskeisessä osassa matkustamismukavuutta. Se on järjestelmänä yksi matkustajaristeilijöiden suurimmista energiankuluttajista ja täten olennainen tutkimustyön kohde.
Puhallinkonvektorit toimivat olennaisessa roolissa osana modernien matkustajaristeilijöiden ilmastointijärjestelmiä.
Puhallinkonvektoreiden sijoittelulle asetettiin vertailtavat kriteerit. Vertailtavat kriteerit käsittävät puhallinkonvektoriyksiköiden ja niihin liitettyjen järjestelmien fyysiset ja kustannukselliset tutkimukset. Työssä käydään läpi kriteerien teoria ja tutkimustyö, niihin liittyvät laskukaavat, sekä määritetään kriteereittäin jokaiselle vertailtavalle puhallinkonvektoriyksikölle vertailuarvo kriteerien laskujen ja tutkimusten pohjalta. Vertailtaviksi kriteereiksi on määritetty puhallinkonvektorijärjestelmien ilmakanavistojen painehäviöt ja tilankäyttö, puhallinkonvektoriyksiköiden asennuksen ja huollon kustannukset, tilankäyttö sekä niiden aiheuttama melu.
Teoreettisen vertailutilan, vertailtavien kriteereiden vertailuarvojen ja asiantuntijapohjaisia painoarvoja käyttäen saatiin tulokseksi optimi vaihtoehto puhallinkonvektoreiden sijoittelulle. Tulokseksi saatiin taulukkomuotoinen laskujen sarja, jonka tarkoituksena on toimia työkaluna ilmastoinnin suunnittelijoille puhallinkonvektoreiden sijoittelua suunniteltaessa.