Koodiviidakko Oy:n Liana-tuotteissa käytettävien selain- ja sähköpostiohjelmien kartoitus testaussuunnitelmaa varten
Niemelä, Anniina (2018)
Niemelä, Anniina
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083114763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083114763
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin internetselaimien ja sähköpostiohjelmien markkinaosuuksia ja niiden kehitystä toimeksiantajan Liana-tuotteiden testaussuunnitelmaa varten. Tutkimusongelma koostui kahdesta alatutkimuskysymyksestä, joita olivat ”Miten sähköpostiohjelmien ja internetselaimien markkinaosuudet ovat kehittyneet?” ja ”Miten saatua tietoa voidaan hyödyntää testaussuunnitelman kehittämisessä?”.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen tutkimus aineiston numeerisesta luonteesta johtuen. Aineisto koostui useiden palveluntarjoajien vapaasti saatavilla olevista internetselainten ja sähköpostiohjelmien käytön tilastoinneista vuosilta 2016 ja 2017. Lisäksi aineistoon otettiin mukaan Liana-tuotteiden taustalta kerättyjä kirjautumistietoja vuosilta 2016 ja 2017.
Kerätyn aineiston perusteella voitiin tehdä johtopäätöksiä markkinaosuuksien kehittymisestä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että mobiililaitteita käytetään nykyään hyvin paljon sähköpostin vastaanottamiseen ja lähettämiseen sekä internetin selaamiseen. Verkkoselaimista Google Chrome oli suosituin. Liana-tuotteisiin kirjautumi-sessa oli käytetty monipuolisesti eri selaimia, eikä mikään selain noussut erityisen suosittuna esille. Näin ollen tuotteiden testauksessa joudutaan jatkossakin ottamaan huomioon useita internetselaimia ja sähköpostiohjelmia, mutta tuotekohtaisten selvitysten perusteella voidaan kohdentaa testausta.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen tutkimus aineiston numeerisesta luonteesta johtuen. Aineisto koostui useiden palveluntarjoajien vapaasti saatavilla olevista internetselainten ja sähköpostiohjelmien käytön tilastoinneista vuosilta 2016 ja 2017. Lisäksi aineistoon otettiin mukaan Liana-tuotteiden taustalta kerättyjä kirjautumistietoja vuosilta 2016 ja 2017.
Kerätyn aineiston perusteella voitiin tehdä johtopäätöksiä markkinaosuuksien kehittymisestä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että mobiililaitteita käytetään nykyään hyvin paljon sähköpostin vastaanottamiseen ja lähettämiseen sekä internetin selaamiseen. Verkkoselaimista Google Chrome oli suosituin. Liana-tuotteisiin kirjautumi-sessa oli käytetty monipuolisesti eri selaimia, eikä mikään selain noussut erityisen suosittuna esille. Näin ollen tuotteiden testauksessa joudutaan jatkossakin ottamaan huomioon useita internetselaimia ja sähköpostiohjelmia, mutta tuotekohtaisten selvitysten perusteella voidaan kohdentaa testausta.