Kokemuksia Liikkuvasta koulusta ja sen tavoitteiden toteutumisesta Aurinkorannikon suomalaisen koulun esikoulussa
Räty, Sara; Rintamäki, Iina (2018)
Räty, Sara
Rintamäki, Iina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091815216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091815216
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli haastattelujen avulla kuvailla millaisia kokemuksia esikouluikäisillä lapsilla ja heidän kanssaan työskentelevillä henkilökunnan jäsenillä on Liikkuvan koulun tavoitteiden toteutumisesta Aurinkorannikon suomalaisen koulun esikoulussa.
Opinnäytetyö pohjautuu tietoperustaan liikuntakasvatuksesta. Teoreettiseen osuuteen kuuluu myös Liikkuvan koulun tavoitteet, joita ovat osallisuus, fyysisen aktiivisuuden lisääminen sekä oppimisen edistäminen. Aikaisemmissa tutkimuksissa Liikkuvaa koulua on tutkittu lähinnä peruskouluikäisten näkökulmasta.
Käytimme opinnäytetyössämme laadullista lähestymistapaa. Käytimme tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Haastattelimme esiopetusryhmän lastentarhanopettajaa, Aurinkorannikon suomalaisen koulun Liikkuva koulu koordinaattoria, koulunkäynninohjaajaa sekä seitsemää esikoululaista. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Aurinkorannikon suomalaisen koulun tiloissa.
Teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen ja saimme tulokseksi positiivisia sekä negatiivisia kokemuksia Liikkuvan koulun tavoitteiden toteutumisesta. Tuloksista ilmenee, että Liikkuva koulu on vaikuttanut positiivisesti osallisuuteen ja sen huomioimiseen. Fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä koulun arkeen nähtiin tulosten mukaan olevan haasteita, sillä koulujen tilojen koettiin olevan paikoittain niin ahtaat, että lasten toiminnallinen aktivointi tuottaa hankaluuksia. Tuloksista käy ilmi, että oppimisen edistämistä on vaikea mitata esikouluikäisillä, mutta liikkumisen vaikutus työrauhaan sekä kykyyn keskittyä nähtiin positiivisena.
Näin ollen opinnäytetyön tuloksia tarkastellessa voidaan todeta, että Liikkuvan koulun tavoitteet ovat toteutuneet osittain Aurinkorannikon suomalaisessa koulussa. Opinnäytetyön tulosten arvioinnin perusteella haastateltavilla oli enemmän positiivisia kokemuksia osallisuudesta, fyysisen aktiivisuuden lisääntymisestä sekä oppimisen edistämisestä Liikkuvan koulun myötä. Opinnäytetyön tulokset liikunnan vaikutuksesta oppimisen edistämiseen olivat samankaltaisia, kuin aiemmissa tutkimuksissa.
Aurinkorannikon suomalainen koulu voi halutessaan hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tuloksia Liikkuvan koulun kehittämiseen. Opinnäytetyön tuloksista koululle ilmenee mahdollisia kehityskohtia, kuten koulun tilojen kehittäminen toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Tämän lisäksi opinnäytetyön tuloksista saadaan yleisesti tietoa Liikkuvan koulun tavoitteiden toteutumisesta esiopetusryhmässä.
Opinnäytetyö pohjautuu tietoperustaan liikuntakasvatuksesta. Teoreettiseen osuuteen kuuluu myös Liikkuvan koulun tavoitteet, joita ovat osallisuus, fyysisen aktiivisuuden lisääminen sekä oppimisen edistäminen. Aikaisemmissa tutkimuksissa Liikkuvaa koulua on tutkittu lähinnä peruskouluikäisten näkökulmasta.
Käytimme opinnäytetyössämme laadullista lähestymistapaa. Käytimme tiedonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Haastattelimme esiopetusryhmän lastentarhanopettajaa, Aurinkorannikon suomalaisen koulun Liikkuva koulu koordinaattoria, koulunkäynninohjaajaa sekä seitsemää esikoululaista. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Aurinkorannikon suomalaisen koulun tiloissa.
Teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen ja saimme tulokseksi positiivisia sekä negatiivisia kokemuksia Liikkuvan koulun tavoitteiden toteutumisesta. Tuloksista ilmenee, että Liikkuva koulu on vaikuttanut positiivisesti osallisuuteen ja sen huomioimiseen. Fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä koulun arkeen nähtiin tulosten mukaan olevan haasteita, sillä koulujen tilojen koettiin olevan paikoittain niin ahtaat, että lasten toiminnallinen aktivointi tuottaa hankaluuksia. Tuloksista käy ilmi, että oppimisen edistämistä on vaikea mitata esikouluikäisillä, mutta liikkumisen vaikutus työrauhaan sekä kykyyn keskittyä nähtiin positiivisena.
Näin ollen opinnäytetyön tuloksia tarkastellessa voidaan todeta, että Liikkuvan koulun tavoitteet ovat toteutuneet osittain Aurinkorannikon suomalaisessa koulussa. Opinnäytetyön tulosten arvioinnin perusteella haastateltavilla oli enemmän positiivisia kokemuksia osallisuudesta, fyysisen aktiivisuuden lisääntymisestä sekä oppimisen edistämisestä Liikkuvan koulun myötä. Opinnäytetyön tulokset liikunnan vaikutuksesta oppimisen edistämiseen olivat samankaltaisia, kuin aiemmissa tutkimuksissa.
Aurinkorannikon suomalainen koulu voi halutessaan hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tuloksia Liikkuvan koulun kehittämiseen. Opinnäytetyön tuloksista koululle ilmenee mahdollisia kehityskohtia, kuten koulun tilojen kehittäminen toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Tämän lisäksi opinnäytetyön tuloksista saadaan yleisesti tietoa Liikkuvan koulun tavoitteiden toteutumisesta esiopetusryhmässä.