Lukion 2.luokkalaisten tyttöjen ajatuksia ja kokemuksia seurustelusta
Mäkinen, Miia (2010)
Mäkinen, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510409
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lukion 2.luokkalaisten tyttöjen seurustelukulttuuria. Tutkimuksen varsinaisena materiaalina toimii Jokelan koulukeskuksen lukion 2. luokkalaisille tytöille tekemäni teemahaastattelu seurustelusta. Lisäksi tutustuin laajasti kirjallisuuteen ja tutkimuksiin, jotka kertoivat tämän ikäisten seurustelusta ja seksuaalisuudesta. Haastatteluilla oli tarkoitus selvittää tyttöjen ajatuksia ja kokemuksia seurustelusta, mitä seurustelu heidän mielestään on. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia tytöillä on seurustelusuhteen alkamisesta ja sen loppumisesta.
Lukion 2.luokkalainen tyttö on 17–18-vuotias nuori naisenalku, joka elää siirtymävaiheessa lapsuudesta aikuisuuteen. Tytöillä on varsin erilaiset elämäntilanteet tässä iässä. Toiset ovat seurustelleet vakavasti jo vuosia, kun taas toisilla ei ole minkäänlaista kokemusta seurustelusta. Ne tytöt, jotka seurustelevat joutuvat pian päättämään suunnan tulevaisuudelleen ja miettimään, miten seurustelusuhde jatkuu, kun he itse lähtevät opiskelemaan ja poikaystävät lähtevät armeijaan. Niillä tytöillä, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta seurustelusta, on tarve löytää ensimmäinen seurustelukumppani. Seurusteluun liittyy tässä ikävaiheessa läheisesti myös seksuaalisuus ja sen mukanaan tuoma vastuu ja velvollisuudet.
Opinnäytetyö toteutettiin Jokelan koulukeskuksessa keväällä 2010 teemahaastatteluilla seu-rustelusta. Koulun lukion 2.luokkalaista tytöistä 11 osallistui yksilöhaastatteluun. Haastateltavilla ei ollut muita kriteerejä, kuin että he olivat tyttöjä. Sillä ei ollut tutkimuksen kannalta merkitystä, seurustelivatko haastateltavat vai ei. Haastattelun kysymykset koskivat ajatuksia ja kokemuksia seurustelusta, sen alkamisesta ja loppumisesta. Kyselyyn osallistuminen oli vapaaehtoista ja haastattelut tehtiin nimettöminä. Opinnäytetyö on tehty laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Aineiston perusteella kävi ilmi, että seurustelu on lukion 2.luokkalaiten mielestä ennen kaikkea yhdessä tekemistä ja toiseen luottamista. Seurusteluun liitettiin vahvasti myös seksuaalisuus. Seurustelusuhteet alkavat tyttöjen mielestään ajan kanssa ilman erillistä sopimusta siitä, alkaako pari seurustella. Eron jälkeen tytöt olivat edelleen ystäviä entisen poikaystävän kanssa ja tyypillistä tytöille oli, että he pystyivät pian aloittamaan uuden seurustelusuhteen. Seurustelukumppani tavattiin usein koulussa tai yhteisten kavereiden kautta. Muutama oli tavannut seurustelukumppaninsa myös Internetissä.
Tutustuttuani laajasti aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimusmateriaaliin sekä haas-tatteluista saatujen tulosten perusteella voisi ehdottaa, että seksuaali- ja seurusteluvalistusta olisi hyvä antaa vielä lukioikäisillekin, koska vain puolet heistä on seurustellut vakavasti tai ollut sukupuoliyhdynnässä. Viimeisen seksuaalivalistuksen nuoret saavat yläkoulun 9.luokalla.
Avainsanat: seurustelu, seksuaalisuus, lukion 2.luokkalainen tyttö, seurustelukulttuuri, seu-rustelukumppani
Lukion 2.luokkalainen tyttö on 17–18-vuotias nuori naisenalku, joka elää siirtymävaiheessa lapsuudesta aikuisuuteen. Tytöillä on varsin erilaiset elämäntilanteet tässä iässä. Toiset ovat seurustelleet vakavasti jo vuosia, kun taas toisilla ei ole minkäänlaista kokemusta seurustelusta. Ne tytöt, jotka seurustelevat joutuvat pian päättämään suunnan tulevaisuudelleen ja miettimään, miten seurustelusuhde jatkuu, kun he itse lähtevät opiskelemaan ja poikaystävät lähtevät armeijaan. Niillä tytöillä, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta seurustelusta, on tarve löytää ensimmäinen seurustelukumppani. Seurusteluun liittyy tässä ikävaiheessa läheisesti myös seksuaalisuus ja sen mukanaan tuoma vastuu ja velvollisuudet.
Opinnäytetyö toteutettiin Jokelan koulukeskuksessa keväällä 2010 teemahaastatteluilla seu-rustelusta. Koulun lukion 2.luokkalaista tytöistä 11 osallistui yksilöhaastatteluun. Haastateltavilla ei ollut muita kriteerejä, kuin että he olivat tyttöjä. Sillä ei ollut tutkimuksen kannalta merkitystä, seurustelivatko haastateltavat vai ei. Haastattelun kysymykset koskivat ajatuksia ja kokemuksia seurustelusta, sen alkamisesta ja loppumisesta. Kyselyyn osallistuminen oli vapaaehtoista ja haastattelut tehtiin nimettöminä. Opinnäytetyö on tehty laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Aineiston perusteella kävi ilmi, että seurustelu on lukion 2.luokkalaiten mielestä ennen kaikkea yhdessä tekemistä ja toiseen luottamista. Seurusteluun liitettiin vahvasti myös seksuaalisuus. Seurustelusuhteet alkavat tyttöjen mielestään ajan kanssa ilman erillistä sopimusta siitä, alkaako pari seurustella. Eron jälkeen tytöt olivat edelleen ystäviä entisen poikaystävän kanssa ja tyypillistä tytöille oli, että he pystyivät pian aloittamaan uuden seurustelusuhteen. Seurustelukumppani tavattiin usein koulussa tai yhteisten kavereiden kautta. Muutama oli tavannut seurustelukumppaninsa myös Internetissä.
Tutustuttuani laajasti aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimusmateriaaliin sekä haas-tatteluista saatujen tulosten perusteella voisi ehdottaa, että seksuaali- ja seurusteluvalistusta olisi hyvä antaa vielä lukioikäisillekin, koska vain puolet heistä on seurustellut vakavasti tai ollut sukupuoliyhdynnässä. Viimeisen seksuaalivalistuksen nuoret saavat yläkoulun 9.luokalla.
Avainsanat: seurustelu, seksuaalisuus, lukion 2.luokkalainen tyttö, seurustelukulttuuri, seu-rustelukumppani