Nuorten innostaminen metsäalalle metsätaitokilpailujen avulla
Hongisto, Heli (2018)
Hongisto, Heli
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092015276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092015276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehitellä käytännönläheinen toimintamalli, jonka pitkän aikavälin tavoitteena on nuorten innostaminen metsäalalle. Lähitavoitteena on innostaa nuoret osallistumaan metsätaitokilpailuihin. Tehtävänä oli myös kertoa nuorille metsäalan koulutusmahdollisuuksista ja selvittää, minkä verran he tiesivät niistä aiemmin. Työn tilaajana oli Metsänhoitoyhdistys Siikalakeus ry ja työhön osallistuneet nuoret olivat Eräpartiolippukunta Limingan Niittykärpistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Käytännön osuudessa järjestin kolmelle eri-ikäiselle nuorisoryhmälle metsätaitokurssit ja -kilpailun. Työhön osallistui kolme ikäluokkaa: 10 – 12-vuotiaat seikkailijat, 12 – 15-vuotiaat tarpojat sekä 15 – 17-vuotiaat samoajat. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella ja havainnoimalla. Kyselytutkimuksen avulla selvitin, mikä ikäluokka on sopivin kohderyhmä metsätaitoilun opettamiseen jatkossa. Tämän tiedon avulla toimintamallia voidaan tulevaisuudessa monistaa myös muiden metsänhoitoyhdistysten tai metsäalan organisaatioiden käyttöön.
Tuloksena voidaan todeta, että metsätaitoilun opettaminen kannattaa jatkossa kohdentaa seikkailijoiden ikäluokkaan. Heidän ikäluokastaan oli ylivoimaisesti eniten osallistujia ja palaute oli positiivista. Työn aihe oli ajankohtainen ja tarpeellinen. Metsätaitokurssi ja -kilpailut olivat hyviä käytännönläheisiä keinoja nuorten metsätietämyksen edistämiseksi. Nuoret pitivät metsätaitoilusta ja osallistuisivat vastaaviin tapahtumiin mielellään jatkossakin. Metsätaitokilpailuihin on tärkeää saada lisää nuoria osallistujia kilpailujen jatkuvuudenkin kannalta. Innostuksen ylläpitämiseksi nuorille tulee järjestää metsätaitoilua tulevaisuudessakin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Käytännön osuudessa järjestin kolmelle eri-ikäiselle nuorisoryhmälle metsätaitokurssit ja -kilpailun. Työhön osallistui kolme ikäluokkaa: 10 – 12-vuotiaat seikkailijat, 12 – 15-vuotiaat tarpojat sekä 15 – 17-vuotiaat samoajat. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella ja havainnoimalla. Kyselytutkimuksen avulla selvitin, mikä ikäluokka on sopivin kohderyhmä metsätaitoilun opettamiseen jatkossa. Tämän tiedon avulla toimintamallia voidaan tulevaisuudessa monistaa myös muiden metsänhoitoyhdistysten tai metsäalan organisaatioiden käyttöön.
Tuloksena voidaan todeta, että metsätaitoilun opettaminen kannattaa jatkossa kohdentaa seikkailijoiden ikäluokkaan. Heidän ikäluokastaan oli ylivoimaisesti eniten osallistujia ja palaute oli positiivista. Työn aihe oli ajankohtainen ja tarpeellinen. Metsätaitokurssi ja -kilpailut olivat hyviä käytännönläheisiä keinoja nuorten metsätietämyksen edistämiseksi. Nuoret pitivät metsätaitoilusta ja osallistuisivat vastaaviin tapahtumiin mielellään jatkossakin. Metsätaitokilpailuihin on tärkeää saada lisää nuoria osallistujia kilpailujen jatkuvuudenkin kannalta. Innostuksen ylläpitämiseksi nuorille tulee järjestää metsätaitoilua tulevaisuudessakin.