Aikadilaatiopaikanmääritys
Kaltio, Miika (2018)
Kaltio, Miika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101616015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101616015
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoite oli tutkia aikadilaation aikaansaamaa efektiä yhteistyössä satelliittijärjestelmän kanssa, ja luoda tältä pohjalta teoreettisesti toimiva menetelmä, sekä funktiot minkä avulla voidaan laskea havaitsijan paikka maapallon pinnalla. Tämä tutkimus keskittyy eritoten atomikellon aikadilaatioon suhteessa toiseen atomikelloon, mitä kautta saadaan tarvittavat tiedot havaitsijan paikan määrittämiseen.
Tutkimus on pääosiltaan suoritettu vuosina 2016 - 2018 satakunnan ammattikorkeakoulussa, sekä seilatessani suomen kauppalaivastossa kansimiehenä. Tutkimuksen pohjana olen käyttänyt Albert Einsteinin suhteellisuusteoriaa.
Tärkein havainto tutkimuksessa oli että havaitsijan rotaationopeus maapallon pinnalla voidaan määrittää aikadilaation avulla. Funktio laskee havaitsijan latitudin ja tämän jälkeen metodi yhteistoiminnassa vain yhden satelliitin kanssa kykenee määrittämään havaitsijan paikan muutaman asteen desimaalin tarkkuudella. Tulokset osoittavat että yhden paikanmäärityksen tekemiseen ei tarvita neljää satelliittia, kun käytetään tätä metodia.
Tulokset osoittavat että järjestelmä toimii teoreettisella tasolla ja sillä on kyky parantaa laivastomme elektronisen navigoinnin toimintavarmuutta.
Tutkimus on pääosiltaan suoritettu vuosina 2016 - 2018 satakunnan ammattikorkeakoulussa, sekä seilatessani suomen kauppalaivastossa kansimiehenä. Tutkimuksen pohjana olen käyttänyt Albert Einsteinin suhteellisuusteoriaa.
Tärkein havainto tutkimuksessa oli että havaitsijan rotaationopeus maapallon pinnalla voidaan määrittää aikadilaation avulla. Funktio laskee havaitsijan latitudin ja tämän jälkeen metodi yhteistoiminnassa vain yhden satelliitin kanssa kykenee määrittämään havaitsijan paikan muutaman asteen desimaalin tarkkuudella. Tulokset osoittavat että yhden paikanmäärityksen tekemiseen ei tarvita neljää satelliittia, kun käytetään tätä metodia.
Tulokset osoittavat että järjestelmä toimii teoreettisella tasolla ja sillä on kyky parantaa laivastomme elektronisen navigoinnin toimintavarmuutta.