Työvuorojen suunnittelun helpottaminen : Case: Humanlink Finland Oy
Ropponen, Janne (2010)
Ropponen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710651
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan Humanlink Finland Oy:n työvuorojen suunnitte-lu/toteutusprosessia. Tutkimuksessa tutkittiin uuden tietojärjestelmän käyttöönoton myötä kehitettyä ehdotusta toteuttaa työvuorojen suunnittelua. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat käytettävyys ja käyttäjälähtöinen tapa toimia. Tutkimus on rajattu tutkimaan kehitysehdotuksen tapaa työvuorojen suunnittelu/toteutusprosessia.
Tutkimus keskittyy kehittämään käyttäjälähtöistä tapaa toteuttaa työvuorojen suunnittelu ja tätä kautta helpottamaan työvuorojen suunnittelua. Pääasiallisena syynä tutkimuksen tekemiseen oli uuden tietojärjestelmän käyttöönotto. Tutkimuksessa esitetään käyttäjälähtöinen kehitysehdotus työvuorojen suunnitteluun sekä sen hyödyt työvuorosuunnittelijan näkökulmasta ja työntekijöiden mielipiteitä ja näkemyksiä. Tutkielman tarkoituksena on antaa kuva siitä, mitä seikkoja työntekijät arvostavat työvuorojen suunnittelussa ja mitä hyviä tai huonoja puolia he kehitysehdotuksessa näkevät.
Tutkimuksessa on sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen piirteitä ja se tehtiin keväällä 2010 kyselylomakkeella sekä haastatteluilla. Kolmea työntekijää haastateltiin puhelimitse, jotta saataisiin monipuolisempia vastauksia. Tutkimuksessa oli mukana tietojärjestelmän kehittäjä, jota haastateltiin henkilökohtaisesti. Tietojärjestelmänkehittäjän mukana olon tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon kehitysehdotus tulisi maksamaan ja kauanko sen toteuttamiseen menisi.
Tutkimuksesta ilmeni, että työvuorojen suunnittelu on tällä hyvällä tasolla. Kehitysehdotus antaisi toimiessaan lisäarvoa Humanlinkille ja se sai työntekijöiden keskuudessa hyvää palautetta. Työntekijät pitivät ehdotuksesta, että he voivat itse valita vuoronsa. Heidän mielestään työvuorojen valinta on hyvä, koska silloin heillä olisi mahdollisuus valita itselleen enemmän vuoroja kuin tällä hetkellä saisi. Tutkimuksessa tuli ilmi, että työntekijät olivat silti huolissaan tulevista työvuoroista. Lähinnä siksi, että heille oli epäselvää, kuinka työvuorotoiveet hyväksytään.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että tämän hetkinen työvuorojen suunnittelu on hyvä, mutta työntekijät haluaisivat silti muutosta. He toivoivat mahdollisuutta vaikuttaa vuoroihinsa. Toteuttamalla kehitysehdotuksen Humanlink saisi kokonaisvaltaisen työvuorojen suunnittelumallin, joka olisi tehokas tapa näiden toteutukseen. Työntekijöiden ollessa osana suunnitteluvaihetta saataisiin asiakkaan tilaus paremmin täytettyä ja työntekijöiltä paras potentiaali käyttöön.
Tutkimus keskittyy kehittämään käyttäjälähtöistä tapaa toteuttaa työvuorojen suunnittelu ja tätä kautta helpottamaan työvuorojen suunnittelua. Pääasiallisena syynä tutkimuksen tekemiseen oli uuden tietojärjestelmän käyttöönotto. Tutkimuksessa esitetään käyttäjälähtöinen kehitysehdotus työvuorojen suunnitteluun sekä sen hyödyt työvuorosuunnittelijan näkökulmasta ja työntekijöiden mielipiteitä ja näkemyksiä. Tutkielman tarkoituksena on antaa kuva siitä, mitä seikkoja työntekijät arvostavat työvuorojen suunnittelussa ja mitä hyviä tai huonoja puolia he kehitysehdotuksessa näkevät.
Tutkimuksessa on sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen piirteitä ja se tehtiin keväällä 2010 kyselylomakkeella sekä haastatteluilla. Kolmea työntekijää haastateltiin puhelimitse, jotta saataisiin monipuolisempia vastauksia. Tutkimuksessa oli mukana tietojärjestelmän kehittäjä, jota haastateltiin henkilökohtaisesti. Tietojärjestelmänkehittäjän mukana olon tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon kehitysehdotus tulisi maksamaan ja kauanko sen toteuttamiseen menisi.
Tutkimuksesta ilmeni, että työvuorojen suunnittelu on tällä hyvällä tasolla. Kehitysehdotus antaisi toimiessaan lisäarvoa Humanlinkille ja se sai työntekijöiden keskuudessa hyvää palautetta. Työntekijät pitivät ehdotuksesta, että he voivat itse valita vuoronsa. Heidän mielestään työvuorojen valinta on hyvä, koska silloin heillä olisi mahdollisuus valita itselleen enemmän vuoroja kuin tällä hetkellä saisi. Tutkimuksessa tuli ilmi, että työntekijät olivat silti huolissaan tulevista työvuoroista. Lähinnä siksi, että heille oli epäselvää, kuinka työvuorotoiveet hyväksytään.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että tämän hetkinen työvuorojen suunnittelu on hyvä, mutta työntekijät haluaisivat silti muutosta. He toivoivat mahdollisuutta vaikuttaa vuoroihinsa. Toteuttamalla kehitysehdotuksen Humanlink saisi kokonaisvaltaisen työvuorojen suunnittelumallin, joka olisi tehokas tapa näiden toteutukseen. Työntekijöiden ollessa osana suunnitteluvaihetta saataisiin asiakkaan tilaus paremmin täytettyä ja työntekijöiltä paras potentiaali käyttöön.