Kartoitus 5-vuotiaiden haastavasta käytöksestä : Toimintaehdotus päiväkodille
Lampinen, Minna (2018)
Lampinen, Minna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016406
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on haastavasti käyttäytyvät lapset päiväkodissa. Työssä tuodaan esille, miten haastava käyttäytyminen esiintyy, mistä se johtuu ja miten sitä voidaan ehkäistä, erityisesti tuodaan esiin kasvattajan rooli. Työssä tuodaan esiin myös lapsen osallisuuden mahdollistamista ja leikin tärkeyttä. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli suunnitella päiväkotiin toimintaa 5-vuotiaille haastavasti käyttäytyville lapsille. Lisäksi tehtäväksi tuli löytää uusia toimintamalleja päiväkotiin. Liitteeksi suunniteltiin ideoita tuokioihin päiväkodin tarpeisiin. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen ja etnografinen tutkimus. Yhteistyökumppani ja tilaaja on eteläkymeenlaaksolainen yksityinen päiväkoti. Aineisto on kerätty henkilökunnalta kyselyjen ja haastattelujen avulla, myös havainnointi on ollut yksi menetelmä. Alkukyselyllä kartoitettiin lähtötilanne ja toiveet. Haastattelujen avulla lisättiin tietoa. Loppukyselyssä pyydettiin palautetta pidetyistä tuokioista. Havainnoinnin avulla vahvistettiin näkemystä, havaintoja tehtiin tutkimusympäristöstä, työntekijöistä ja lapsista.
Alkukyselyssä kävi ilmi, että päiväkodissa 5-vuotiaitten ryhmässä haastavasti käyttäytyviä lapsia on useampi. Haastava käytös ja nimenomaan melu nousivat esiin. Havainnoinnin avulla esiin nousi lisäksi liian isot lapsiryhmät ja toiminnan suunnittelemattomuus. Loppukyselyssä kiitosta saivat tuokiot, joissa käsiteltiin tunnetaitoja, anteeksipyytämistä ja esiintymistaitoja. Luovia toimintoja sisältäviä tuokioita pidettiin myös tärkeinä, kiitosta tuli juuri lapsilähtöisyydestä.
Kasvattajan tehtävä on luoda puitteet hyvälle oppimiselle ja kasvuympäristölle Se alkaa hyvästä suunnittelusta, jossa panostetaan pienryhmätoimintaan. Leikki on yksi pedagoginen toimintatapa, jossa kasvattajalla on tärkeä rooli. Leikin avulla lapsi oppii tärkeitä vuorovaikutustaitoja esikoulua varten. Kasvattaja voi tukea haastavasti käyttäytyvää lasta monin eri keinoin. Hän toimii myös roolimallina. Nämä ylläolevat asiat näkyvät myös tehdyssä toimintaohjeessa. Liitteenä olevat ideat tuokioiden teemoihin auttavat kasvattajia suunnittelemaan tuokioita ja kokonaisia teemaviikkoja päiväkotiin.
Opinnäytetyön aiheena on haastavasti käyttäytyvät lapset päiväkodissa. Työssä tuodaan esille, miten haastava käyttäytyminen esiintyy, mistä se johtuu ja miten sitä voidaan ehkäistä, erityisesti tuodaan esiin kasvattajan rooli. Työssä tuodaan esiin myös lapsen osallisuuden mahdollistamista ja leikin tärkeyttä. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli suunnitella päiväkotiin toimintaa 5-vuotiaille haastavasti käyttäytyville lapsille. Lisäksi tehtäväksi tuli löytää uusia toimintamalleja päiväkotiin. Liitteeksi suunniteltiin ideoita tuokioihin päiväkodin tarpeisiin. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen ja etnografinen tutkimus. Yhteistyökumppani ja tilaaja on eteläkymeenlaaksolainen yksityinen päiväkoti. Aineisto on kerätty henkilökunnalta kyselyjen ja haastattelujen avulla, myös havainnointi on ollut yksi menetelmä. Alkukyselyllä kartoitettiin lähtötilanne ja toiveet. Haastattelujen avulla lisättiin tietoa. Loppukyselyssä pyydettiin palautetta pidetyistä tuokioista. Havainnoinnin avulla vahvistettiin näkemystä, havaintoja tehtiin tutkimusympäristöstä, työntekijöistä ja lapsista.
Alkukyselyssä kävi ilmi, että päiväkodissa 5-vuotiaitten ryhmässä haastavasti käyttäytyviä lapsia on useampi. Haastava käytös ja nimenomaan melu nousivat esiin. Havainnoinnin avulla esiin nousi lisäksi liian isot lapsiryhmät ja toiminnan suunnittelemattomuus. Loppukyselyssä kiitosta saivat tuokiot, joissa käsiteltiin tunnetaitoja, anteeksipyytämistä ja esiintymistaitoja. Luovia toimintoja sisältäviä tuokioita pidettiin myös tärkeinä, kiitosta tuli juuri lapsilähtöisyydestä.
Kasvattajan tehtävä on luoda puitteet hyvälle oppimiselle ja kasvuympäristölle Se alkaa hyvästä suunnittelusta, jossa panostetaan pienryhmätoimintaan. Leikki on yksi pedagoginen toimintatapa, jossa kasvattajalla on tärkeä rooli. Leikin avulla lapsi oppii tärkeitä vuorovaikutustaitoja esikoulua varten. Kasvattaja voi tukea haastavasti käyttäytyvää lasta monin eri keinoin. Hän toimii myös roolimallina. Nämä ylläolevat asiat näkyvät myös tehdyssä toimintaohjeessa. Liitteenä olevat ideat tuokioiden teemoihin auttavat kasvattajia suunnittelemaan tuokioita ja kokonaisia teemaviikkoja päiväkotiin.