Opiskelumotivaatio kosmetologikoulussa
Tuominen, Iida; Kivinen, Elina (2018)
Tuominen, Iida
Kivinen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116497
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Suomen Diakoniaopiston SKY-opiston kampuksen kosmetologiopiskelijoiden motivaatiota ja siihen vaikuttavia tekijöitä, kuten elämänhallintataitoja. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu opiskelumotivaatiosta ja siihen vaikuttavista aiheista, kuten elämänhallintataidoista, oppimisympäristöstä ja oppimisvaikeuksista.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin tutkimus, jonka tutkimusmenetelminä toimivat kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus. Kvantitatiivinen tutkimusosuus koostui kosmetologiopiskelijoiden täyttämistä kyselylomakkeista ja kvalitatiivinen tutkimusosuus yksilöhaastatteluista sekä vapaasta havainnoinnista.
Tutkimustulosten perusteella todettiin, että kosmetologiopiskelijoiden motivaatioon liittyy ongelmia. Keskeisimmät motivaatioon negatiivisesti vaikuttavat tekijät olivat kommunikaatioon ja oppimisympäristöön liittyviä ongelmia. Tutkimuksessa todettiin myös heikoilla elämänhallintataidoilla olevan vaikutusta opiskelijoiden motivaatioon. Tulosten analysoinnin yhteenvetona luotiin opiskelijatyypit. Opinnäytetyössä havaittujen motivaatiota heikentävien tekijöiden pohjalta muodostettiin kehitysehdotelmia. Oppilaitos voisi vaikuttaa opiskelijoiden motivaatiotasoon, huomioimalla tutkimuksessa todettuja motivaation tasoa heikentäviä tekijöitä. Esimerkiksi opettajien tiedonkulun parantamisella ja henkilökohtaisemmalla palautteenannolla pystyttäisiin lisäämään opiskelijoiden motivaatiota. SKY-opisto on muuttamassa uusiin tiloihin lähitulevaisuudessa, mikä tuo ratkaisun useimpiin oppimisympäristön ongelmiin.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin tutkimus, jonka tutkimusmenetelminä toimivat kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus. Kvantitatiivinen tutkimusosuus koostui kosmetologiopiskelijoiden täyttämistä kyselylomakkeista ja kvalitatiivinen tutkimusosuus yksilöhaastatteluista sekä vapaasta havainnoinnista.
Tutkimustulosten perusteella todettiin, että kosmetologiopiskelijoiden motivaatioon liittyy ongelmia. Keskeisimmät motivaatioon negatiivisesti vaikuttavat tekijät olivat kommunikaatioon ja oppimisympäristöön liittyviä ongelmia. Tutkimuksessa todettiin myös heikoilla elämänhallintataidoilla olevan vaikutusta opiskelijoiden motivaatioon. Tulosten analysoinnin yhteenvetona luotiin opiskelijatyypit. Opinnäytetyössä havaittujen motivaatiota heikentävien tekijöiden pohjalta muodostettiin kehitysehdotelmia. Oppilaitos voisi vaikuttaa opiskelijoiden motivaatiotasoon, huomioimalla tutkimuksessa todettuja motivaation tasoa heikentäviä tekijöitä. Esimerkiksi opettajien tiedonkulun parantamisella ja henkilökohtaisemmalla palautteenannolla pystyttäisiin lisäämään opiskelijoiden motivaatiota. SKY-opisto on muuttamassa uusiin tiloihin lähitulevaisuudessa, mikä tuo ratkaisun useimpiin oppimisympäristön ongelmiin.