Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Metsätalous ja metsäsuhde peruskoulun oppikirjoissa

Saha, Toni (2018)

 
Avaa tiedosto
Metsatalous_ja_metsasuhde_oppikirjoissa_Toni Saha.pdf (1.995Mt)
Lataukset: 


Saha, Toni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Suomen Metsäyhdistys ry. Opinnäytetyö on osa Kestävästi metsäsuhteessa -hanketta. Sen toteuttajina toimivat Suomen Metsäyhdistys ja LUSTO – Suomen metsämuseo. Hankkeessa selvitetään suomalaisten metsäsuhteen nykytilaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Yhtenä hankkeen osa-alueena on selvittää, millaista metsäsuhdetta peruskoulun opetus rakentaa.

Tämä opinnäytetyö tutkiin, kuinka ympäristöopin, biologian ja maantiedon oppikirjat huomioivat metsätaloutta ja millaista metsäsuhdetta ne kasvattavat. Alussa kerrotaan opinnäytetyöhön rajatuista kirjoista ja käytetyistä tutkimusmenetelmistä. Tutkimusmenetelmänä on fenomenologishermeneuttinen kirja-analyysi. Menetelmää tukee parivertailu, jonka avulla esitetään kirjojen sisäistä jakaumaa eri teemoihin. Teemoina toimivat utilismi, humanismi, mystismi ja naturismi, joiden määritellään metsäsuhdetta käsittelevässä luvussa 4.4.

Opinnäytetyössä tarkastelluista vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisista oppikirjoista käy ilmi, että opetettavien asioiden esitystapa on suhteellisen neutraali pienempiä painotuksia lukuun ottamatta. Ympäristöoppia, biologiaa ja maantietoa tarkastellaan yleisesti ottaen ihmiskeskeisesti eli lähestymistapa metsäsuhteeseen on humaani, joskin biologian ja maantiedon kirjojen suhtautuminen on luontokeskeisempää. Syvällisempi kuva aiheesta saataisiin lisätutkimuksella, jossa tutkittaisiin oppilaiden ja opettajien tulkintoja oppikirjoista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste