Yhteisöllisyyden kartoitus restonomikoulutuksessa : Narratiivinen tutkimus matkailun koulutusohjelman opiskelijoiden kokemuksista
Lampela, Terhi; Sihvonen, Mervi (2010)
Lampela, Terhi
Sihvonen, Mervi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710727
Tiivistelmä
Kansainvälisellä matkailualalla korostuu ihmisten erinäiset vuorovaikutussuhteet ja ryhmätyötaidot. Yhteisöllisyyden huomataan korostuvan monissa eri työympäristöissä niin työpaikoilla kuin oppilaitoksissakin. Synnymme ja kasvamme osana jotain yhteisöä tuoden siihen aikanaan omia käsityksiämme ja suhtautumismallejamme. Näitä yhteisöllisyyden malleja muokkaa osaltamme myös koulutuksemme asettamat haasteet ja odotukset tulevaisuudelta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yhteisöllisyyttä ja tutkia matkailun opiskelijoiden kokemuksia Kajaanin ammattikorkeakoulussa. Mukana tutkimuksessa oli restonomiopiskelijoita kolmelta eri vuosikurssilta. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää yhteisöllisyyttä matkailualalla sekä opiskelijoiden mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia restonomikoulutuksen sisällöstä, opetuksen tasosta, omasta opiskeluryhmästä sekä yksityiselämän vaikutuksesta opiskeluun.
Tavoitteena oli saada mahdollisimman kattava ja monipuolinen käsitys opiskelijoiden mielipiteistä sekä kokemuksista koulutuksen suhteen. Tulosten avulla halusimme selvittää mitä positiivisia vaikutuksia koulutuksella oli, sekä kartoittaa kehitystarpeita ja mahdollisia epäkohtia, jotka oli koettu hankaloittavan opiskelua.
Kokosimme aineiston laadullista tutkimusmenetelmää tukevalla narratiivisella lähestymistavalla. Opiskelijoiden tarinoista poimimme tutkimuksellemme oleellisimmat osiot, joista saimme koottua kattavat tutkimustulokset.
Tutkimusaineistona toimi siis restonomiopiskelijoiden kirjoittamat narratiivit, joiden avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä restonomikoulutuksesta Kajaanin ammattikorkeakoulussa.
Vaikka tutkimukseemme ei osallistunut kuin puolet kolmen eri vuosikurssin opiskelijoista, uskomme että aineisto on luotettavaa, sillä monissa narratiiveissa ilmeni toistoa samojen kategorioiden kohdalla. Tutkimustulosten perusteella voimme todeta opiskelun ammattikorkeakoulussa vaativaksi ja aikaa vieväksi. Opiskelijat kokivat kuitenkin opinnot positiivisena voimavarana.
Tämä tutkimus toteutettiin syksyn 2009 ja kevään 2010 kuluessa, aineistoa kerätessä ja tuloksia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yhteisöllisyyttä ja tutkia matkailun opiskelijoiden kokemuksia Kajaanin ammattikorkeakoulussa. Mukana tutkimuksessa oli restonomiopiskelijoita kolmelta eri vuosikurssilta. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää yhteisöllisyyttä matkailualalla sekä opiskelijoiden mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia restonomikoulutuksen sisällöstä, opetuksen tasosta, omasta opiskeluryhmästä sekä yksityiselämän vaikutuksesta opiskeluun.
Tavoitteena oli saada mahdollisimman kattava ja monipuolinen käsitys opiskelijoiden mielipiteistä sekä kokemuksista koulutuksen suhteen. Tulosten avulla halusimme selvittää mitä positiivisia vaikutuksia koulutuksella oli, sekä kartoittaa kehitystarpeita ja mahdollisia epäkohtia, jotka oli koettu hankaloittavan opiskelua.
Kokosimme aineiston laadullista tutkimusmenetelmää tukevalla narratiivisella lähestymistavalla. Opiskelijoiden tarinoista poimimme tutkimuksellemme oleellisimmat osiot, joista saimme koottua kattavat tutkimustulokset.
Tutkimusaineistona toimi siis restonomiopiskelijoiden kirjoittamat narratiivit, joiden avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä restonomikoulutuksesta Kajaanin ammattikorkeakoulussa.
Vaikka tutkimukseemme ei osallistunut kuin puolet kolmen eri vuosikurssin opiskelijoista, uskomme että aineisto on luotettavaa, sillä monissa narratiiveissa ilmeni toistoa samojen kategorioiden kohdalla. Tutkimustulosten perusteella voimme todeta opiskelun ammattikorkeakoulussa vaativaksi ja aikaa vieväksi. Opiskelijat kokivat kuitenkin opinnot positiivisena voimavarana.
Tämä tutkimus toteutettiin syksyn 2009 ja kevään 2010 kuluessa, aineistoa kerätessä ja tuloksia.