Aivoverenkiertohäiriöön sairastuneen varhaisvaiheen kuntoutus : ohjausvideo sairastuneille ja heidän omaisilleen
Lähteenmäki, Nina; Salminen, Iida; Varjotie, Vilma (2018)
Lähteenmäki, Nina
Salminen, Iida
Varjotie, Vilma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohjausvideo aivoverenkiertohäiriöön sairastuneen varhaisvaiheen kuntoutuksesta. Tehtävänä oli antaa tietoa aivoverenkiertohäiriöistä ja niiden varhaisvaiheen kuntoutuksesta, aivoverenkiertohäiriöiden riskitekijöistä ja niiden ensioireista sekä siitä millainen on hyvä ohjausvideo. Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisesti Pirkanmaan sairaanhoitopiirin toimeksiannosta. Sen tilasi Tampereen yliopistollisen sairaalan akuuttineurologian osasto 10B. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi ohjausvideo aivoverenkiertohäiriöön sairastuneille ja heidän omaisilleen. Ohjausvideon tavoitteena oli antaa tietoa aivoverenkiertohäiriöiden varhaisvaiheen kuntoutuksesta, riskitekijöistä sekä ensioireista sairastuneille ja heidän omaisilleen.
Varhaisvaiheen kuntoutusmuodot, joita on käsitelty työssä ovat fysio-, toiminta- ja puheterapia. Työssä on käsitelty myös aivoverenkiertohäiriöiden riskitekijöitä ja uusien sairastumisien ennaltaehkäisyä. Ohjausvideon sisältö on toteutettu haastattelujen sekä luotettavien lähdemateriaalien pohjalta ja sen sisältö koostuu elävästä kuvasta haastateltavista sekä puhutuista diamateriaaleista. Haastateltavina olivat neurologian erikoislääkäri sekä Aivoliiton kautta löytyneet vapaaehtoiset. Heistä toinen oli aivoverenkiertohäiriön sairastanut henkilö ja toinen hänen omaisensa. Ohjausvideo käsittelee varhaisvaiheen kuntoutusmuotoja, aivoverenkiertohäiriöiden riskitekijöitä ja uusien sairastumisien ehkäisyä. Vapaaehtoiset kertoivat kokemuksia sairastumisesta ja kuinka se on vaikuttanut heidän elämäänsä.
Video on hyvä ohjausmuoto, koska sen katsominen ei riipu ajasta tai paikasta: potilaat ja omaiset voivat katsoa videota heille sopivana ajankohtana, jolloin he ovat siihen itse valmiita. Aivoverenkiertohäiriöön sairastuneilla saattaa olla vaikeuksia esimerkiksi lukemisessa, joten video on heille hyvä ohjausmuoto. Video ei myöskään vaadi hoitajan välitöntä läsnäoloa, jolloin se säästää aikaa muulta hoitotyöltä. Kehittämisehdotuksina ja tulevia opinnäytetyöaiheita varten olisi mielenkiintoista tutkia esimerkiksi videon vaikuttavuutta aivoverenkiertohäiriöön sairastuneiden kokonaisvaltaisessa hoitotyössä.
Varhaisvaiheen kuntoutusmuodot, joita on käsitelty työssä ovat fysio-, toiminta- ja puheterapia. Työssä on käsitelty myös aivoverenkiertohäiriöiden riskitekijöitä ja uusien sairastumisien ennaltaehkäisyä. Ohjausvideon sisältö on toteutettu haastattelujen sekä luotettavien lähdemateriaalien pohjalta ja sen sisältö koostuu elävästä kuvasta haastateltavista sekä puhutuista diamateriaaleista. Haastateltavina olivat neurologian erikoislääkäri sekä Aivoliiton kautta löytyneet vapaaehtoiset. Heistä toinen oli aivoverenkiertohäiriön sairastanut henkilö ja toinen hänen omaisensa. Ohjausvideo käsittelee varhaisvaiheen kuntoutusmuotoja, aivoverenkiertohäiriöiden riskitekijöitä ja uusien sairastumisien ehkäisyä. Vapaaehtoiset kertoivat kokemuksia sairastumisesta ja kuinka se on vaikuttanut heidän elämäänsä.
Video on hyvä ohjausmuoto, koska sen katsominen ei riipu ajasta tai paikasta: potilaat ja omaiset voivat katsoa videota heille sopivana ajankohtana, jolloin he ovat siihen itse valmiita. Aivoverenkiertohäiriöön sairastuneilla saattaa olla vaikeuksia esimerkiksi lukemisessa, joten video on heille hyvä ohjausmuoto. Video ei myöskään vaadi hoitajan välitöntä läsnäoloa, jolloin se säästää aikaa muulta hoitotyöltä. Kehittämisehdotuksina ja tulevia opinnäytetyöaiheita varten olisi mielenkiintoista tutkia esimerkiksi videon vaikuttavuutta aivoverenkiertohäiriöön sairastuneiden kokonaisvaltaisessa hoitotyössä.