Nuorten asiakkaiden ajatuksia ja odotuksia työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (TYP) asiakkuudesta
Lindfors, Anu (2018)
Lindfors, Anu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317934
Tiivistelmä
Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) on yhden luukun periaatteella toimiva TE-palveluiden, kuntien ja Kelan yhteinen toimintamalli. TYP palvelee pidempään työttömänä olleita työnhakijoita, jotka tarvitsevat monialaisempaa palvelua työllistymisen tukemiseksi. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Satakunnan TYP:n kanssa.
Opinnäytetyössä tutkittiin millaisena TYP:n nuori asiakas kokee asiakkuuden alkamisen ja mitä odotuksia hänellä on asiakkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda nuorten asiakkaiden ääni kuuluviin keräämällä tietoa heidän henkilökohtaisista kokemuksistaan.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin haastattelemalla. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää nuorta, joilla oli haastatteluhetkellä tuore kokemus asiakkuuden alkamisesta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tutkimus osoitti asiakkaiden olevan pääosin tyytyväisiä TYP-asiakkuuteen. Asiakkuus koetaan positiivisena, tarpeellisena ja mielekkäänä asiana. Asiakkaiden odotukset palvelusta olivat moninaisia ja tuen tarve koettiin hyvin vaihtelevaksi. Tulosten perusteella asiakastyössä toteutuu dialogisuus ja yksilöllisyys.
Opinnäytetyössä tutkittiin millaisena TYP:n nuori asiakas kokee asiakkuuden alkamisen ja mitä odotuksia hänellä on asiakkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda nuorten asiakkaiden ääni kuuluviin keräämällä tietoa heidän henkilökohtaisista kokemuksistaan.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin haastattelemalla. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää nuorta, joilla oli haastatteluhetkellä tuore kokemus asiakkuuden alkamisesta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tutkimus osoitti asiakkaiden olevan pääosin tyytyväisiä TYP-asiakkuuteen. Asiakkuus koetaan positiivisena, tarpeellisena ja mielekkäänä asiana. Asiakkaiden odotukset palvelusta olivat moninaisia ja tuen tarve koettiin hyvin vaihtelevaksi. Tulosten perusteella asiakastyössä toteutuu dialogisuus ja yksilöllisyys.