Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukioppilastoiminnan merkitys nuorten yksinäisyyteen : "Ettei kukaan jää yksin"
Lainio, Ann-Mari (2018)
Lainio, Ann-Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618355
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tukioppilastoiminnan merkitystä nuorten yksinäisyyden kokemukseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten nuoret havaitsevat yksinäisyyttä kouluympäristössään, kuinka tukioppilastoiminnassa mukana olevat nuoret kokevat tukioppilastoiminnan ryhmäytymismenetelmät ja miten tukioppilastoiminta on tukenut nuorten osallisuutta. Tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa, jonka ansiosta tukioppilastoimintaa voidaan tulevaisuudessa kehittää yhä yhdenvertaisemmaksi ja monipuolisemmaksi.Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistyksen ja erään eteläsuomalaisen koulun kuudesluokkalaisten kanssa syksyllä 2018. Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Webropol-kysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineistoja käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Vastauksia kertyi 131 kappaletta.Webropol-kyselyn vastausten perusteella vastaajat kokevat tukioppilastoiminnalla olevan merkitystä nuorten yksinäisyyden kokemuksiin sekä ryhmän kehittymiseen ja osallisuuteen. Vaikkakin enemmistö vastaajista oli sitä mieltä, että tukioppilastoiminta ei varsinaisesti edistänyt ystävyyssuhteiden solmimista koulussa. Tutkimukseen osallistuneista oppilaista suurin osa oli tyytyväinen sosiaalisiin suhteisiinsa eikä tuntenut yksinäisyyttä kouluympäristössä. Tutkimuksesta saatujen vastausten mukaan kouluun on kiva mennä ja siellä on mukava olla. Koululaiset tunnistavat koulussa ryhmän ulkopuolelle jäävän nuoren ja tietävät kuinka toimia kyseisessä tilanteessa.