Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukioppilastoiminnan merkitys nuorten yksinäisyyteen : "Ettei kukaan jää yksin"

Lainio, Ann-Mari (2018)

 
Avaa tiedosto
2018_Lainio.Ann_Mari.pdf (1.007Mt)
Lataukset: 


Lainio, Ann-Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618355
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tukioppilastoiminnan merkitystä nuorten yksinäisyyden kokemukseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten nuoret havaitsevat yksinäisyyttä kouluympäristössään, kuinka tukioppilastoiminnassa mukana olevat nuoret kokevat tukioppilastoiminnan ryhmäytymismenetelmät ja miten tukioppilastoiminta on tukenut nuorten osallisuutta. Tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa, jonka ansiosta tukioppilastoimintaa voidaan tulevaisuudessa kehittää yhä yhdenvertaisemmaksi ja monipuolisemmaksi.Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden yhdistyksen ja erään eteläsuomalaisen koulun kuudesluokkalaisten kanssa syksyllä 2018. Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Webropol-kysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineistoja käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Vastauksia kertyi 131 kappaletta.Webropol-kyselyn vastausten perusteella vastaajat kokevat tukioppilastoiminnalla olevan merkitystä nuorten yksinäisyyden kokemuksiin sekä ryhmän kehittymiseen ja osallisuuteen. Vaikkakin enemmistö vastaajista oli sitä mieltä, että tukioppilastoiminta ei varsinaisesti edistänyt ystävyyssuhteiden solmimista koulussa. Tutkimukseen osallistuneista oppilaista suurin osa oli tyytyväinen sosiaalisiin suhteisiinsa eikä tuntenut yksinäisyyttä kouluympäristössä. Tutkimuksesta saatujen vastausten mukaan kouluun on kiva mennä ja siellä on mukava olla. Koululaiset tunnistavat koulussa ryhmän ulkopuolelle jäävän nuoren ja tietävät kuinka toimia kyseisessä tilanteessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste