Digitaalisten palveluiden asiakaslähtöisten ratkaisujen kehittäminen aikuissosiaalityössä
Hukari, Hanna (2018)
Hukari, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718624
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää aikuissosiaalityössä digitaalisten palveluiden kehittämisen toiveita ja tarpeita. Lähtökohtana oli tiiviin sosiaalityön toimintojen sujuvoittaminen ja kokonaisprosessin laadukkuuden ja vaikuttavuuden lisääminen digitaalisia palveluita hyödyntäen. Tavoitteenani oli saada ratkaisu siihen, miten digitaalisia palveluita voidaan hyödyntää aikuissosiaalityön asiakastyössä, palveluiden tiedottamisessa tai työntekijän tavoitettavuuden parantamisessa.
Kehittämistyön viitekehyksenä on sosiaalityön asiakkuuden määrittely digitaalisessa muutoksessa sekä muutokseen liittyvä henkilöstön osaamisen kehittäminen ja muutoksen johtaminen. Sosiaalityön tulee mukautua yhteiskunnan muutosten mukana ja digitalisaatio on valtava tulevaisuuden megatrendi, joka näyttäytyy jo nyt tärkeänä osana konkreettista sosiaalityötä. Näin isojen samanaikaisten muutosten johtaminen vaatii paljon myös organisaatioilta. Kehittämistyöni tiedonkeruumenetelminä olivat yhteiskehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa sekä työntekijöiden ryhmähaastattelu.
Merkittävimpänä tuloksena kehittämistyössä oli se, että asiakkailla ei ilmennyt tarvetta saada varsinaista sosiaalityötä enemmän digitaalisena. Asiakkaat kuitenkin toivoivat tukipalveluita digitaalisina, jotta tiedon siirtäminen ja yhteydenotto nopeutuisivat ja asiakas saisi hänelle sopivan palvelun oikea-aikaisesti. Digitaalisuus itsessään ei siis ole se asia, joita asiakkaat toivoivat, vaan helppous, nopeus, tavoitettavuus ja kohtaaminen.
Digitaalisten palveluiden kehittäminen tulevaisuudessa on äärimmäisen tärkeää. Jatkotutkimusta sekä konkreettisia tekoja tarvitaan pian. Sosiaalialan henkilökunnan osaamista ja motivaatiota digitalisaatioon liittyen tulee vahvistaa paljon. Sosiaalialan ollessa jatkuvassa muutoksessa on voitava varmistaa asiakaslähtöisyys ja eettiset kysymykset näissä muutoksissa. Digitaalisten palveluiden ja toimintojen rooli myös sisäisissä prosesseissa sekä tietojärjestelmissä on tärkeä. Sosiaalityössä asiakkaalle tärkeintä on aina henkilökohtainen kohtaaminen ja sen onnistuminen. Digitalisaatio on merkittävässä roolissa tämän onnistumisen tukemisessa.
Kehittämistyön viitekehyksenä on sosiaalityön asiakkuuden määrittely digitaalisessa muutoksessa sekä muutokseen liittyvä henkilöstön osaamisen kehittäminen ja muutoksen johtaminen. Sosiaalityön tulee mukautua yhteiskunnan muutosten mukana ja digitalisaatio on valtava tulevaisuuden megatrendi, joka näyttäytyy jo nyt tärkeänä osana konkreettista sosiaalityötä. Näin isojen samanaikaisten muutosten johtaminen vaatii paljon myös organisaatioilta. Kehittämistyöni tiedonkeruumenetelminä olivat yhteiskehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa sekä työntekijöiden ryhmähaastattelu.
Merkittävimpänä tuloksena kehittämistyössä oli se, että asiakkailla ei ilmennyt tarvetta saada varsinaista sosiaalityötä enemmän digitaalisena. Asiakkaat kuitenkin toivoivat tukipalveluita digitaalisina, jotta tiedon siirtäminen ja yhteydenotto nopeutuisivat ja asiakas saisi hänelle sopivan palvelun oikea-aikaisesti. Digitaalisuus itsessään ei siis ole se asia, joita asiakkaat toivoivat, vaan helppous, nopeus, tavoitettavuus ja kohtaaminen.
Digitaalisten palveluiden kehittäminen tulevaisuudessa on äärimmäisen tärkeää. Jatkotutkimusta sekä konkreettisia tekoja tarvitaan pian. Sosiaalialan henkilökunnan osaamista ja motivaatiota digitalisaatioon liittyen tulee vahvistaa paljon. Sosiaalialan ollessa jatkuvassa muutoksessa on voitava varmistaa asiakaslähtöisyys ja eettiset kysymykset näissä muutoksissa. Digitaalisten palveluiden ja toimintojen rooli myös sisäisissä prosesseissa sekä tietojärjestelmissä on tärkeä. Sosiaalityössä asiakkaalle tärkeintä on aina henkilökohtainen kohtaaminen ja sen onnistuminen. Digitalisaatio on merkittävässä roolissa tämän onnistumisen tukemisessa.