2-5-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen havainnointilomake Seinäjoen kaupungin varhaiskasvattajille
Rosental, Anabel; Vikman, Joanna (2018)
Rosental, Anabel
Vikman, Joanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919001
Tiivistelmä
Motoriset perustaidot ovat edellytys liikunnalliselle aktiivisuudelle. Näihin taitoihin luetaan liikkumis-, tasapaino- ja käsittelytaidot. Motoristen perustaitojen kehittymiseen vaikuttavat muun muassa fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ympäristö, perimä, ikä, kehitysvaihe ja elintavat. Motoristen perustaitojen kehittyminen on varsin yksilöllistä, mutta nopeinta kehitys on varhaiskasvatusiässä.
Kansainvälisistä tutkimuksista käy ilmi, että lasten motoriset perustaidot ovat heikentyneet 1970-luvulta 2000-luvulle tullessa. Heikot motoriset perustaidot liittyvät fyysiseen inaktiivisuuteen, runsaaseen istumiseen ja ylipainoon sekä lapsuudessa että aikuisiässä. Tämän vuoksi varhainen puuttuminen motoristen perustaitojen ongelmiin on tärkeää ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.
Aikuisten tehtävä on taata lapselle motorista kehitystä tukeva ympäristö ja ilmapiiri. Varhaiskasvatuksen merkitys motoristen taitojen havainnoinnissa ja mahdollisten ongelmien huomioinnissa korostuu ennen lukuainekeskeisempään kouluun siirtymistä. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että varhaiskasvatuksessa tehdyt liikuntainterventiot vaikuttavat myönteisesti motoristen perustaitojen kehittymiseen. Kodin ja varhaiskasvatuksen yhteistyö on tärkeää motoristen perustaitojen tukemisessa.
Opinnäytetyömme tehtiin yhteistyössä Seinäjoen kaupungin Liikuntalähettien kanssa. Opinnäytetyömme tarkoitus on kehittää ja selkeyttää lasten karkeamotoriikan havainnointia ja seurantaa sekä jakaa tietoutta 2-5-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehittymisestä varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja lasten vanhemmille.
Opinnäytetyömme tavoite on luoda selkeä lomake, jota varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat käyttää lasten karkeamotoriikan havainnoimiseen ja seurantaan.
Kansainvälisistä tutkimuksista käy ilmi, että lasten motoriset perustaidot ovat heikentyneet 1970-luvulta 2000-luvulle tullessa. Heikot motoriset perustaidot liittyvät fyysiseen inaktiivisuuteen, runsaaseen istumiseen ja ylipainoon sekä lapsuudessa että aikuisiässä. Tämän vuoksi varhainen puuttuminen motoristen perustaitojen ongelmiin on tärkeää ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.
Aikuisten tehtävä on taata lapselle motorista kehitystä tukeva ympäristö ja ilmapiiri. Varhaiskasvatuksen merkitys motoristen taitojen havainnoinnissa ja mahdollisten ongelmien huomioinnissa korostuu ennen lukuainekeskeisempään kouluun siirtymistä. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että varhaiskasvatuksessa tehdyt liikuntainterventiot vaikuttavat myönteisesti motoristen perustaitojen kehittymiseen. Kodin ja varhaiskasvatuksen yhteistyö on tärkeää motoristen perustaitojen tukemisessa.
Opinnäytetyömme tehtiin yhteistyössä Seinäjoen kaupungin Liikuntalähettien kanssa. Opinnäytetyömme tarkoitus on kehittää ja selkeyttää lasten karkeamotoriikan havainnointia ja seurantaa sekä jakaa tietoutta 2-5-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehittymisestä varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja lasten vanhemmille.
Opinnäytetyömme tavoite on luoda selkeä lomake, jota varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat käyttää lasten karkeamotoriikan havainnoimiseen ja seurantaan.