Ekologisuuden huomioiminen pienyrityksissä : Case X
Laakso, Anna (2018)
Laakso, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818906
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kestävän kehityksen huomioimista ja erityisesti ekologisuuden osaa yrityksissä. Työ toteutettiin case-tapauksena, toimeksiantajalle yritys X. Tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla yritykset voivat hyödyntää ekologisuutta toiminnassaan.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi, kuinka isolla mittakaavalla esimerkiksi Suomessa ekologisuutta huomioidaan, ja selitetään, mitä kestävä kehitys on. Tämän jälkeen esitellään erilaisia tapoja, joilla yritykset voivat toimia toisin toimistoissaan, ja kuinka ekologisuudesta voi saada näkyvyyttä. Työn empiriaosuudessa tutkitaan, kaipaavatko asiakkaat enemmän ekologista toimintaa yritykseltä, tai miten asiakkaat toimisivat toisin ja ovatko he huomanneet tai ostaneet yritykseltä ekologisia tuotteita. Tutkimus oli kvalitatiivinen. Kysely tehtiin standardoidussa muodossa, Webropolilla.
Työssä onnistuttiin selvittämään, kuinka yrityksen asiakkaat suhtautuvat ekologisuuteen yritysmaailmassa. Tutkimuksen avulla löydettiin myös yritykselle kehitysideoita, joiden avulla saadaan ekologisuutta enemmän näkyvämmäksi. Tutkimuksen vastauksia ei voida yleistää, sillä vastauksia oli vähän.
Tutkimuksen avulla selvisi, että yrityksessä X voidaan tuoda enemmän esille ekologisia tuotteita, jonka takia päädyttiin siihen, että nettisivuilla kannattaa olla oma otsikko, jonka alle laittaa ekologisia tuotteita. Kyselystä tuli myös esille, että asiakkaiden mielestä yritys X voisi tuoda ekologisuuttaan enemmän esille. Jatkotoimenpiteenä yritys voisi seurata vuosittain, miten se on onnistunut ottamaan ekologisuuden huomioon yrityksessään ja näkyy asiakkaille.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi, kuinka isolla mittakaavalla esimerkiksi Suomessa ekologisuutta huomioidaan, ja selitetään, mitä kestävä kehitys on. Tämän jälkeen esitellään erilaisia tapoja, joilla yritykset voivat toimia toisin toimistoissaan, ja kuinka ekologisuudesta voi saada näkyvyyttä. Työn empiriaosuudessa tutkitaan, kaipaavatko asiakkaat enemmän ekologista toimintaa yritykseltä, tai miten asiakkaat toimisivat toisin ja ovatko he huomanneet tai ostaneet yritykseltä ekologisia tuotteita. Tutkimus oli kvalitatiivinen. Kysely tehtiin standardoidussa muodossa, Webropolilla.
Työssä onnistuttiin selvittämään, kuinka yrityksen asiakkaat suhtautuvat ekologisuuteen yritysmaailmassa. Tutkimuksen avulla löydettiin myös yritykselle kehitysideoita, joiden avulla saadaan ekologisuutta enemmän näkyvämmäksi. Tutkimuksen vastauksia ei voida yleistää, sillä vastauksia oli vähän.
Tutkimuksen avulla selvisi, että yrityksessä X voidaan tuoda enemmän esille ekologisia tuotteita, jonka takia päädyttiin siihen, että nettisivuilla kannattaa olla oma otsikko, jonka alle laittaa ekologisia tuotteita. Kyselystä tuli myös esille, että asiakkaiden mielestä yritys X voisi tuoda ekologisuuttaan enemmän esille. Jatkotoimenpiteenä yritys voisi seurata vuosittain, miten se on onnistunut ottamaan ekologisuuden huomioon yrityksessään ja näkyy asiakkaille.