Korkeakoulu valmentaa työhyvinvointiin : Valte-hankkeen opintokokonaisuuden kokemuksia tutkimassa
Aaltonen, Heini; Lehtinen, Anna-Liina (2018)
Aaltonen, Heini
Lehtinen, Anna-Liina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520180
Tiivistelmä
Turun ammattikorkeakoulu on valtakunnallisen Valmiina työelämään!- hankkeen osatoteuttaja. Hankkeen tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietoisuutta työhyvinvoinnin eri osa-alueista ja vaikuttaa opiskelijoiden asenteisiin, jotta he voisivat suhtautua myönteisesti tulevaan työelämäänsä ja työyhteisössä kohtaamiinsa haasteisiin. Valte -hankkeen tuottama opintokokonaisuus, ”Työn ja opiskelun ilo ja muotoilu”, tarjoaa Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä tietoa työn imusta ja työhyvinvoinnista, että keinoja oman opiskelun muotoiluun ja opiskelijahyvinvoinnin edistämiseen.
Opinnäytetyönä tehdyn määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ”Työn ja opiskelun ilo ja muotoilu”- opintokokonaisuuden suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksista Valte -hankkeen käyttöön, jotta opintokokonaisuutta voidaan tulevaisuudessa kehittää. Tutkimus selvitti opiskelijoiden kokemaa hyötyä ja niitä opintokokonaisuuden sisältöjä, joiden opiskelijat erityisesti kokivat edistäneen työhyvinvointiaan.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena. Tutkimuksen tuottama aineisto analysoitiin kuvailevalla sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat hyötyneensä opintokokonaisuudesta enimmäkseen ajattelun ja ymmärryksen tasolla. Eniten hyvinvointia edistäneiksi sisällöiksi valikoituivat ilmapiirin vaikutus, työn ilon peruskäsitteet ja työyhteisön tuki.
Opinnäytetyönä tehdyn määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ”Työn ja opiskelun ilo ja muotoilu”- opintokokonaisuuden suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksista Valte -hankkeen käyttöön, jotta opintokokonaisuutta voidaan tulevaisuudessa kehittää. Tutkimus selvitti opiskelijoiden kokemaa hyötyä ja niitä opintokokonaisuuden sisältöjä, joiden opiskelijat erityisesti kokivat edistäneen työhyvinvointiaan.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena. Tutkimuksen tuottama aineisto analysoitiin kuvailevalla sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat hyötyneensä opintokokonaisuudesta enimmäkseen ajattelun ja ymmärryksen tasolla. Eniten hyvinvointia edistäneiksi sisällöiksi valikoituivat ilmapiirin vaikutus, työn ilon peruskäsitteet ja työyhteisön tuki.