Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kolmannet paikat oppimisympäristöinä ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmasta

Suhonen, Viena (2018)

 
Avaa tiedosto
Suhonen_Viena.pdf (446.0Kt)
Lataukset: 


Suhonen, Viena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520332
Tiivistelmä
Viime vuosina projektiluontoisista töistä ja etätyöstä on tullut monille arkipäivää. Teknologian kehitys mahdollistaa työn tekemisen erilaisissa ympäristöissä ja liikkeessäkin, joten työ ei ole enää sidoksissa aikaan tai paikkaan. Työnteon tavoin myöskään opetus ja oppiminen eivät ole enää riippuvaisia luokkahuoneista ja luentosaleista.

Tämän opinnäytetyön aiheena on kolmansien paikkojen (esim. kahvilat, kirjastot) käyttö oppimisympäristöinä ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on tukea ammattikorkeakoulussa oppimista ja työelämään siirtymistä kaupunkisuunnittelun keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa kolmansien paikkojen merkitystä oppimisympäristöinä ja niiden hyötyjä oppimiselle sekä ammatilliselle kasvulle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii RAKLI ry, joka on kiinteistö- ja rakennuttamisalan ammattilaisten järjestö.

Opinnäytetyössä käytetty tietopohja koostuu kolmesta pääaiheesta: työn ja oppimisen muutoksesta, oppimisympäristöistä ja kolmansista paikoista. Kahdessa ensimmäisessä pääaiheessa käsitellään työelämään ja oppimiseen vaikuttavia asioita, kuten teknologian kehitystä ja uusia työnteon tapoja sekä työympäristöjen ja oppimisympäristöjen kehittämistä. Kolmannessa pääaiheessa pohditaan oppimisympäristöjen ja kolmansien paikkojen määritelmiä.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen kahta menetelmää, puolistrukturoitua haastattelua ja havainnointia. Haastattelujen tavoitteena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia koulun ulkopuolisen ympäristön hyödyntämisestä opetuksessa sekä itsenäisessä opiskelussa. Havainnointi valittiin tukimenetelmäksi haastattelulle, jotta voitiin selvittää ennalta valittujen kolmansien paikkojen käyttöä työnteko- ja opiskelutarkoituksessa.

Saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta, että kolmansien paikkojen merkitys oppimisympäristöinä ei ole suuri. Koti ja koulujen tilat nähdään ensisijaisina vaihtoehtoina yksilö- ja ryhmätyöskentelyssä. Kolmansien paikkojen katsotaan kuitenkin olevan hyödyllisiä siinä, että ne mahdollistavat oppimisympäristön silloin, kun koti ja koulu eivät tarjoa työskentelyyn sopivaa ympäristöä tai ne eivät ole sijainniltaan sopivia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste