Maitotilayrittäjien arvot, tavoitteet ja suunnitelmat
Niskakoski, Johanna; Talvitie, Noora (2018)
Niskakoski, Johanna
Talvitie, Noora
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620376
Tiivistelmä
Markkinaohjautuvuuden kasvu ja muutokset toimintaympäristössä lisäävät maitotilayritysten välistä kilpailua. Yritystoiminnan kehittäminen on tärkeää, sillä sopeutuminen muutoksiin ei riitä. Toimintaedellytysten tunteminen on edellytyksenä strategian toteuttamiselle. Tavoitteiden asettaminen on yksi maitotilayrittäjän tärkeimmistä tehtävistä, sillä ne kertovat toiminnan tarkoituksen määrätyllä aikavälillä. Taloustieteen mukaan maitotilayrityksen tärkein tavoite täytyisi olla taloudellinen tehokkuus eli voiton maksimointi. Strategisella suunnittelulla haetaan maitotilayritykselle vaihtoehtoja, jotka parantavat toimintaa ja joilla pystytään vastaamaan kilpailuun.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa pohjoissuomalaisten ja eteläpohjalaisten maitotilayrittäjien tavoitteita ja suunnittelua, sekä selvittää mitä tietoja ja analyysejä maitotilayrittäjät hyödyntävät maitotilayrityksen johtamisessa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluissa maitotilayrittäjiä oli 12, joista kuusi oli pohjoissuomalaisia ja kuusi eteläpohjalaisia.
Tulosten mukaan maitotilayrittäjien lähitulevaisuuden tavoitteena yritystoiminnalle oli tuotannon laajentaminen, peltopinta-alan lisääminen ja tuotannon automatisoiminen. Suunnitelmia tavoitteiden toteuttamiseksi ei kuitenkaan ollut. Tärkeimpinä arvoina nousivat puhdas ruoka, E-luokan maidon tuottaminen, eläinten ja ihmisten hyvinvointi. Tutkimuksen mukaan tärkeimpinä tiedonlähteinä pidetään karjantunnuslukuja, neuvojia sekä kustannusten seurantaa. Hyödynnettäviä analyysejä olivat kustannusten seuranta, veroilmoitukset ja tuotosseurannan tulokset. Tutkimustulosten perusteella strategian luonti ja suunnittelu tavoitteiden saavuttamiseksi koettiin hankalaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa pohjoissuomalaisten ja eteläpohjalaisten maitotilayrittäjien tavoitteita ja suunnittelua, sekä selvittää mitä tietoja ja analyysejä maitotilayrittäjät hyödyntävät maitotilayrityksen johtamisessa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluissa maitotilayrittäjiä oli 12, joista kuusi oli pohjoissuomalaisia ja kuusi eteläpohjalaisia.
Tulosten mukaan maitotilayrittäjien lähitulevaisuuden tavoitteena yritystoiminnalle oli tuotannon laajentaminen, peltopinta-alan lisääminen ja tuotannon automatisoiminen. Suunnitelmia tavoitteiden toteuttamiseksi ei kuitenkaan ollut. Tärkeimpinä arvoina nousivat puhdas ruoka, E-luokan maidon tuottaminen, eläinten ja ihmisten hyvinvointi. Tutkimuksen mukaan tärkeimpinä tiedonlähteinä pidetään karjantunnuslukuja, neuvojia sekä kustannusten seurantaa. Hyödynnettäviä analyysejä olivat kustannusten seuranta, veroilmoitukset ja tuotosseurannan tulokset. Tutkimustulosten perusteella strategian luonti ja suunnittelu tavoitteiden saavuttamiseksi koettiin hankalaksi.