Custom Mobile Game Analytics Implementation
Hyvönen, Waltteri (2018)
Hyvönen, Waltteri
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221051
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on dokumentti kustomoidun palvelinpuolen pelianalytiikkasysteemin toteutuksesta ja sen vaiheista. Analytiikkaratkaisun tarkoituksena oli luoda helposti muokattavissa ja jatkettavissa oleva pohjarakenne ilmaismoninpeliin nimeltä Medals of War, joka korvaisi nykyisen kolmannen osapuolen liitännäisen.
Tämän dokumentin on samalla tarkoitus toimia oppaana geneerisen tapahtumapohjaisen analytiikkaratkaisun toteutukselle. Asianmukaisen ymmärryksen takaamiseksi tärkeimmät vaiheet on käsitelty syvällisesti sekä pohjattu funktionaalisiin vaatimuksiin.
Opinnäytetyötä lähestyttiin toteutuspainotteisesti. Google BigQueryn ja Singularin yhteis-käyttö palvelinpuolen analytiikkaratkaisun kanssa oli kaikille osallisille uusi aihe. Koska aiheesta oli vain vähän edeltävää tietoa, suuri osa toteutuksesta koostui kokeilemisesta ja epäonnistumisesta. Opinnäytetyön edetessä monia verkkoviestinnän ja asynkronisen prosessoinnin aiheita tutkittiin ja hyödynnettiin.
Käyttäjän puolen koodin toteutukseen käytettiin Unity-pelimoottoria, palvelinpuolen toteutus rakennettiin olemassaolevan Node.js-palvelimen päälle. Tapahtumien rakenne toteutettiin ohjelmistovaatimuksien ja datan määrittelyjen mukaisesti. Erityisesti huomiota kiinnitettiin geneerisen datanlähetysputken kehittämiseen, sen ollessa koko järjestelmän ydinominaisuus. Käyttäjän ja palvelimen väliseen viestintään käytettiin HTTP REST -ohjelmointirajapintaa, ja samalla käyttettiin hyväksi projektin valmiita ominaisuuksia.
Työn aikana kehitetty toimiva geneerinen pelianalytiikkaratkaisu, joka soveltuu hyvin jatkokehitykseen. Analytiikkaratkaisu on helposti tuotavissa muihin projekteihin sekä opinnäytetyön loppuvaiheessa joitain ominaisuuksia tuotiin jo muihin projekteihin.
Tämän dokumentin on samalla tarkoitus toimia oppaana geneerisen tapahtumapohjaisen analytiikkaratkaisun toteutukselle. Asianmukaisen ymmärryksen takaamiseksi tärkeimmät vaiheet on käsitelty syvällisesti sekä pohjattu funktionaalisiin vaatimuksiin.
Opinnäytetyötä lähestyttiin toteutuspainotteisesti. Google BigQueryn ja Singularin yhteis-käyttö palvelinpuolen analytiikkaratkaisun kanssa oli kaikille osallisille uusi aihe. Koska aiheesta oli vain vähän edeltävää tietoa, suuri osa toteutuksesta koostui kokeilemisesta ja epäonnistumisesta. Opinnäytetyön edetessä monia verkkoviestinnän ja asynkronisen prosessoinnin aiheita tutkittiin ja hyödynnettiin.
Käyttäjän puolen koodin toteutukseen käytettiin Unity-pelimoottoria, palvelinpuolen toteutus rakennettiin olemassaolevan Node.js-palvelimen päälle. Tapahtumien rakenne toteutettiin ohjelmistovaatimuksien ja datan määrittelyjen mukaisesti. Erityisesti huomiota kiinnitettiin geneerisen datanlähetysputken kehittämiseen, sen ollessa koko järjestelmän ydinominaisuus. Käyttäjän ja palvelimen väliseen viestintään käytettiin HTTP REST -ohjelmointirajapintaa, ja samalla käyttettiin hyväksi projektin valmiita ominaisuuksia.
Työn aikana kehitetty toimiva geneerinen pelianalytiikkaratkaisu, joka soveltuu hyvin jatkokehitykseen. Analytiikkaratkaisu on helposti tuotavissa muihin projekteihin sekä opinnäytetyön loppuvaiheessa joitain ominaisuuksia tuotiin jo muihin projekteihin.