Gluteenittomat tuotteet - Lapinrinteen K-Market
Tapio, Pirita (2018)
Tapio, Pirita
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221199
Tiivistelmä
Gluteenittomat tuotteet ovat koko ajan kasvava tuoteryhmä, valikoima onkin laajentunut hyvin viime vuosien aikana. Tuotteille löytyy kysyntää niin terveydel-lisistä kuin trendisyistäkin. Tuotevalikoima on kasvanut myös Lapinrinteen K-Marketilla, mutta se ei ole vielä muokkautunut asiakkaidensa tarpeiden mu-kaiseksi, eikä siksi myöskään ole kannattavimmillaan kaupalle. Päätutkimusky-symyksenä onkin, mitkä tekijät vaikuttavat gluteenittomien tuotteiden myyntiin Lapinrinteen K-Marketilla ja miten niitä tulisi kehittää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka kannattavia gluteenittomat tuotteet ovat Lapinrinteen K-marketille, sekä asiakkaiden ostomotiiveja ja valikoima tyy-tyväisyyttä. Kauppiaalta saatavan excel-taulukon avulla seurattiin alkuvuoden 2018 myynnin lukuja. Huhtikuussa 2018 tehtiin kaupalla myös asiakkaille kysely, jossa kysymyksiä olivat asiakkaiden ostomotiivit, asiakastyytyväisyys ja asiak-kaiden valikoimatoiveet. Kyselyn avulla tehtiin kehitysehdotuksia, kuinka glutee-nittomia tuotteita saataisiin kannattavimmiksi.
Toimeksiantajana toimii Kati Haavikko, Lapinrinteen K-Marketin kauppias. Olen työskennellyt Haavikon alaisuudessa marraskuusta 2017, kun Haavikko astui kauppiaaksi. Tätä ennen olen työskennellyt samaisessa kaupassa keväästä 2014 alkaen ensin Suomen Lähikauppa Oy:n alaisuudessa ja sitten yhtiöoston jälkeen Keskon alaisuudessa.
Seurantajakson aikana huomattiin, että valikoimasta löytyy tuotteita, joiden me-nekki on hyvä, mutta kokonaisuudessaan tuotteet eivät ole kaupan kannattavin tuotevalikoima. Tuotteilla on pitkä parasta ennen päiväys ja siksi myös hitaasti kiertäviä. Pitkästä päiväyksen vuoksi hävikkilukemat eivät olleet isot, mutta tau-lukosta näki, ettei joitakin tuotteita oltu myyty jakson aikana yhtään. Kyselyyn vastanneet asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä gluteenittomien tuotteiden valikoimaan Lapinrinteen K-Marketilla, sekä tuotteiden helposti löydettävyyteen. Terveydelliset syyt olivat suurin syy ostamiselle. Tyytyväisyydestä huolimatta, asiakkailta saatiin myös ehdotuksia tuotteista, joita he haluavat valikoimaan. Näiden lukemien perusteella tehtiin parannusehdotuksia valikoimaan, jotta siitä tulisi kannattavampi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka kannattavia gluteenittomat tuotteet ovat Lapinrinteen K-marketille, sekä asiakkaiden ostomotiiveja ja valikoima tyy-tyväisyyttä. Kauppiaalta saatavan excel-taulukon avulla seurattiin alkuvuoden 2018 myynnin lukuja. Huhtikuussa 2018 tehtiin kaupalla myös asiakkaille kysely, jossa kysymyksiä olivat asiakkaiden ostomotiivit, asiakastyytyväisyys ja asiak-kaiden valikoimatoiveet. Kyselyn avulla tehtiin kehitysehdotuksia, kuinka glutee-nittomia tuotteita saataisiin kannattavimmiksi.
Toimeksiantajana toimii Kati Haavikko, Lapinrinteen K-Marketin kauppias. Olen työskennellyt Haavikon alaisuudessa marraskuusta 2017, kun Haavikko astui kauppiaaksi. Tätä ennen olen työskennellyt samaisessa kaupassa keväästä 2014 alkaen ensin Suomen Lähikauppa Oy:n alaisuudessa ja sitten yhtiöoston jälkeen Keskon alaisuudessa.
Seurantajakson aikana huomattiin, että valikoimasta löytyy tuotteita, joiden me-nekki on hyvä, mutta kokonaisuudessaan tuotteet eivät ole kaupan kannattavin tuotevalikoima. Tuotteilla on pitkä parasta ennen päiväys ja siksi myös hitaasti kiertäviä. Pitkästä päiväyksen vuoksi hävikkilukemat eivät olleet isot, mutta tau-lukosta näki, ettei joitakin tuotteita oltu myyty jakson aikana yhtään. Kyselyyn vastanneet asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä gluteenittomien tuotteiden valikoimaan Lapinrinteen K-Marketilla, sekä tuotteiden helposti löydettävyyteen. Terveydelliset syyt olivat suurin syy ostamiselle. Tyytyväisyydestä huolimatta, asiakkailta saatiin myös ehdotuksia tuotteista, joita he haluavat valikoimaan. Näiden lukemien perusteella tehtiin parannusehdotuksia valikoimaan, jotta siitä tulisi kannattavampi.