Ensimmäistä kertaa ymmärrän, miten oppimistehtävät pitää tehdä, kun mentori selittää mulle. : Kokemuksia vertaismentoritoiminnasta.
Pakman, Jonna (2018)
Pakman, Jonna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321282
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jonna Pakman
Ensimmäistä kertaa ymmärrän, miten oppimistehtävät pitää tehdä, kun mentori selittää mulle. Kokemuksia vertaismentoritoiminnasta.
42 s., 5 liitettä.
11/2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin-kampuksella käynnistetyn opiskelijamentoritoiminnan esittely ja arviointi. Mentoritoiminta oli osa Opin portailla Satakunnassa –hankkeen aikana luotua tukirakennetta, jonka tavoitteena oli tukea maahanmuuttajien ja romanien siirtymää toiselta asteelta korkeakoulutukseen. Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen ja muodostui osasuorituksista. Osasuorituksia olivat Diakin mentoritoimintaa käsittelevät infograafi sekä kaksi artikkelia. Mentoroinnin sisältöjä, vaiheita ja havaintoja käsittelevät artikkelit ovat tämän raportin liitteenä.
Syksyllä 2016 käynnistetyn mentoritoiminnan aikana sosionomi- ja sairaanhoitajaopiskelijat toimivat vertaismentoreina korkeakouluopinnoista kiinnostuneille maahanmuuttajille ja romaneille. Mentoritoiminnan tarkoituksena oli välittää korkeakouluopiskelun hiljaista tietoa opiskelijalta toiselle. Hankkeelle kirjoitettuja artikkeleita varten selvitettiin mentorien ja aktorien kokemuksia mentoritoiminnasta. Artikkelien aineisto koostui aktoreille suunnatusta kyselystä, mentorien teemahaastatteluista ja opinnäytetyön tekijän havainnoista. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin ja tuloksia käsitellään niin artikkeleissa kuin opinnäytetyön raportissakin.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kaikki opiskelijat eivät hyödyntäneet heille tarjottua vertaistukea. Mentorointiin osallistuneet aktorit kuitenkin kokivat saaneensa mentorilta olennaista tietoa suomalaisen korkeakouluopiskelun vaatimuksista ja opiskelun käytänteistä sekä konkreettista apua opinnoissaan. Mentorit kokivat vertaismentorina toimimisen antoisana. Mentoreiden kokemusten mukaan monikulttuurinen ohjausosaaminen ja kulttuurisensitiivinen työote vahvistuivat mentorointiprosessin aikana. Harjoittelujen aikaiset useiden viikkojen poissaolojaksot kampukselta koettiin mentorointiprosessissa haasteeksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vertaismentorointi mahdollistaa hiljaisen tiedon siirtämisen ja helpottaa maahanmuuttaja- ja romaniopiskelijoiden korkeakouluopiskelun alkutaivalta. Mentorien ohjaustaidot vahvistuvat ja molempien osapuolten monikulttuurinen osaaminen kasvaa.
Asiasanat: korkeakouluopiskelu, monikulttuurisuus, maahanmuuttajat, romanit, mentorointi
Jonna Pakman
Ensimmäistä kertaa ymmärrän, miten oppimistehtävät pitää tehdä, kun mentori selittää mulle. Kokemuksia vertaismentoritoiminnasta.
42 s., 5 liitettä.
11/2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Diakonia-ammattikorkeakoulun Porin-kampuksella käynnistetyn opiskelijamentoritoiminnan esittely ja arviointi. Mentoritoiminta oli osa Opin portailla Satakunnassa –hankkeen aikana luotua tukirakennetta, jonka tavoitteena oli tukea maahanmuuttajien ja romanien siirtymää toiselta asteelta korkeakoulutukseen. Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen ja muodostui osasuorituksista. Osasuorituksia olivat Diakin mentoritoimintaa käsittelevät infograafi sekä kaksi artikkelia. Mentoroinnin sisältöjä, vaiheita ja havaintoja käsittelevät artikkelit ovat tämän raportin liitteenä.
Syksyllä 2016 käynnistetyn mentoritoiminnan aikana sosionomi- ja sairaanhoitajaopiskelijat toimivat vertaismentoreina korkeakouluopinnoista kiinnostuneille maahanmuuttajille ja romaneille. Mentoritoiminnan tarkoituksena oli välittää korkeakouluopiskelun hiljaista tietoa opiskelijalta toiselle. Hankkeelle kirjoitettuja artikkeleita varten selvitettiin mentorien ja aktorien kokemuksia mentoritoiminnasta. Artikkelien aineisto koostui aktoreille suunnatusta kyselystä, mentorien teemahaastatteluista ja opinnäytetyön tekijän havainnoista. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin ja tuloksia käsitellään niin artikkeleissa kuin opinnäytetyön raportissakin.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kaikki opiskelijat eivät hyödyntäneet heille tarjottua vertaistukea. Mentorointiin osallistuneet aktorit kuitenkin kokivat saaneensa mentorilta olennaista tietoa suomalaisen korkeakouluopiskelun vaatimuksista ja opiskelun käytänteistä sekä konkreettista apua opinnoissaan. Mentorit kokivat vertaismentorina toimimisen antoisana. Mentoreiden kokemusten mukaan monikulttuurinen ohjausosaaminen ja kulttuurisensitiivinen työote vahvistuivat mentorointiprosessin aikana. Harjoittelujen aikaiset useiden viikkojen poissaolojaksot kampukselta koettiin mentorointiprosessissa haasteeksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vertaismentorointi mahdollistaa hiljaisen tiedon siirtämisen ja helpottaa maahanmuuttaja- ja romaniopiskelijoiden korkeakouluopiskelun alkutaivalta. Mentorien ohjaustaidot vahvistuvat ja molempien osapuolten monikulttuurinen osaaminen kasvaa.
Asiasanat: korkeakouluopiskelu, monikulttuurisuus, maahanmuuttajat, romanit, mentorointi