Opinnollistamisen nykytila Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden näkökulmasta
Kärkkäinen, Julia (2018)
Kärkkäinen, Julia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822343
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tietämys opinnollistamisesta tällä hetkellä ja miten tieto on heidät saavuttanut sekä kartoittaa mahdollisia opinnollistamiskokemuksia. Lisäksi tavoite oli löytää kehittämiskohteita opinnollistamiseen tulevaisuuden näkymät huomioiden.
Työ on osa ajankohtaista Toteemi-hanketta, jonka tavoitteena on tutkia ja kehittää edistyksellisiä ja käytännönläheisiä toimintamalleja työn yhdistämiseksi korkeakouluopintoihin. Toteemi on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kehittämishanke ja sitä koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Tämä oli tutkimustyyppinen opinnäytetyö, jonka keskiössä on Metropolian opiskelijoille suunnattu kyselytutkimus. Viitekehyksessä avataan opinnollistamisprosessin vaiheet sekä kerrotaan opinnollistamisen tavoitteista ja vaikutuksista keskittyen opiskelijanäkökulmaan. Lähdeaineistona käytettiin Verkkovirta-hankkeen ajalta saatuja tutkimustuloksia sekä muuta oppimista, korkeakouluopetusta ja työelämää käsittelevää ammattikirjallisuutta sekä verkkojulkaisuja.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että opinnollistaminen on terminä melko huonosti tiedetty eivätkä opiskelijat aina osaa erottaa sitä työssäoppimisesta, harjoittelusta tai aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisesta (AHOT). Opiskelijoiden mielikuvat opinnollistamisesta ovat vaihtelevia. Suhtautuminen oli kuitenkin pääosin myönteistä, vaikka huolenaiheitakin opiskelijoiden vastauksista nousi esiin. Opinnollistamiskokemuksia on Metropolian opiskelijoilla vielä hyvin vähän, mutta opinnollistamisen uskotaan yleistyvän.
Johtopäätöksenä todettiin, että kehitettävää on viestinnässä ja varsinaisessa opinnollistamisprosessissa. On luotava selkeä prosessikuvaus, jonka mukaisesti opinnollistamista toteutetaan ja opiskelijoiden tiedotusta lisättävä, jotta tätä oppimismuotoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa paremmin.
Työ on osa ajankohtaista Toteemi-hanketta, jonka tavoitteena on tutkia ja kehittää edistyksellisiä ja käytännönläheisiä toimintamalleja työn yhdistämiseksi korkeakouluopintoihin. Toteemi on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kehittämishanke ja sitä koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Tämä oli tutkimustyyppinen opinnäytetyö, jonka keskiössä on Metropolian opiskelijoille suunnattu kyselytutkimus. Viitekehyksessä avataan opinnollistamisprosessin vaiheet sekä kerrotaan opinnollistamisen tavoitteista ja vaikutuksista keskittyen opiskelijanäkökulmaan. Lähdeaineistona käytettiin Verkkovirta-hankkeen ajalta saatuja tutkimustuloksia sekä muuta oppimista, korkeakouluopetusta ja työelämää käsittelevää ammattikirjallisuutta sekä verkkojulkaisuja.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että opinnollistaminen on terminä melko huonosti tiedetty eivätkä opiskelijat aina osaa erottaa sitä työssäoppimisesta, harjoittelusta tai aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisesta (AHOT). Opiskelijoiden mielikuvat opinnollistamisesta ovat vaihtelevia. Suhtautuminen oli kuitenkin pääosin myönteistä, vaikka huolenaiheitakin opiskelijoiden vastauksista nousi esiin. Opinnollistamiskokemuksia on Metropolian opiskelijoilla vielä hyvin vähän, mutta opinnollistamisen uskotaan yleistyvän.
Johtopäätöksenä todettiin, että kehitettävää on viestinnässä ja varsinaisessa opinnollistamisprosessissa. On luotava selkeä prosessikuvaus, jonka mukaisesti opinnollistamista toteutetaan ja opiskelijoiden tiedotusta lisättävä, jotta tätä oppimismuotoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa paremmin.