Miten me opitaan? : Hyvään oppimiseen vaikuttavat tekijät ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmasta
Mänttäri, Siiri (2018)
Mänttäri, Siiri
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122722
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin oppimista ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin Carry on -hankkeelle, jossa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu eli xamk oli mukana. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli kouluttaa opettajista ohjaajia. Xamk halusi kartoittaa opiskelijoiden kokemuksia saamastaan opetuksesta ja ohjauksesta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulma opetuksesta ja ohjauksesta. Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin: mitkä tekijät vaikuttavat oppimiseen ammattikorkeakouluopiskelijan näkökulmasta ja miten ohjauksella on tuettu opiskelijan oppimista ammattikorkeakoulussa?
Tämä opinnäytetyö on monimenetelmällinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin sekä teemahaastatteluilla että määrällisellä kyselyllä. Teemahaastattelut ja kysely toteutettiin keväällä 2018. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä neljä opiskelijaa kulttuurin ja liiketalouden aloilta. Kyselylomake lähetettiin yhteensä 125:lle kulttuurin ja liiketalouden opiskelijalle ja siihen vastasi yhteensä 12 opiskelijaa. Kumpikin aineisto analysoitiin erikseen, mutta niiden tuloksia vertailtiin keskenään, mistä lopputulokset johdettiin.
Tulokset osoittavat, että ammattikorkeakouluopiskelijat kokevat oppivansa parhaiten behavioristista ja konstruktiivista oppimiskäsitystä yhdistelevästä opetuksesta. Opiskelijat tahtovat ammattitaitoisen, vaativan ja kannustavan opettajan, joka huomioi opiskelijat yksilöinä. Oppimisympäristön tulee olla monipuolinen, käytännöllinen ja viihtyisä. Opiskelijoiden hyvinvointi ja elämäntilanne vaikuttaa heidän oppimiseensa. Ohjausta tarvitaan opiskelijan oppimisen tukemiseksi ja sen tulee olla monipuolista. Ohjauksen määrää tulisi lisätä ammattikorkeakoulussa.
Tämä opinnäytetyö on monimenetelmällinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin sekä teemahaastatteluilla että määrällisellä kyselyllä. Teemahaastattelut ja kysely toteutettiin keväällä 2018. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä neljä opiskelijaa kulttuurin ja liiketalouden aloilta. Kyselylomake lähetettiin yhteensä 125:lle kulttuurin ja liiketalouden opiskelijalle ja siihen vastasi yhteensä 12 opiskelijaa. Kumpikin aineisto analysoitiin erikseen, mutta niiden tuloksia vertailtiin keskenään, mistä lopputulokset johdettiin.
Tulokset osoittavat, että ammattikorkeakouluopiskelijat kokevat oppivansa parhaiten behavioristista ja konstruktiivista oppimiskäsitystä yhdistelevästä opetuksesta. Opiskelijat tahtovat ammattitaitoisen, vaativan ja kannustavan opettajan, joka huomioi opiskelijat yksilöinä. Oppimisympäristön tulee olla monipuolinen, käytännöllinen ja viihtyisä. Opiskelijoiden hyvinvointi ja elämäntilanne vaikuttaa heidän oppimiseensa. Ohjausta tarvitaan opiskelijan oppimisen tukemiseksi ja sen tulee olla monipuolista. Ohjauksen määrää tulisi lisätä ammattikorkeakoulussa.