”Pitää olla rohkea ja hakea ja mennä eteenpäin” : Kokemuksia sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon tuomasta osaamisesta ja sen käytettävyydestä työmarkkinoilla
Siekkinen, Suvi; Ylevä, Liisa; Takkunen, Jenni (2018)
Siekkinen, Suvi
Ylevä, Liisa
Takkunen, Jenni
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122742
Tiivistelmä
Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto on korkeakoulututkinto, mikä sijoittuu eurooppalaisessa tutkintojen viitekehyksessä (EQF) tasolle 7, yhdessä muiden ylempien korkeakoulututkintojen kanssa. Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen tarkoitus ja tavoite on syventää ammatillista osaamista, kehittää ammattikorkeakouluja työelämälähtöisemmäksi, tukea elinikäistä oppimista sekä mahdollistaa jatkotutkintoväylä ammattikorkeakoulun käyneille. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä esitettiin: 1.) Minkälainen vaikutus tutkinnon suorittamisella on ollut työmarkkinoilla toimimiseen? 2.) Miten sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon tuoma osaaminen vastaa työelämän tarpeita? Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kohtaavatko tutkinnon tuoma osaaminen, tutkinnon suorittaneiden kokemukset omasta osaamisestaan sekä työelämän tarpeet toisensa?
Opinnäytetyössä toteutui triangulatiivinen tutkimusasetelma, mikä mahdollisti määrällisen ja laadullisen analysoinnin. Aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia analyysimenetelmiä ja sisällönanalyysia. Määrällinen aineisto käsiteltiin taulukkolaskentaohjelma Excelillä. Aineistoa kerättiin Webropol-kyselyllä tutkinnon suorittaneilta (N=529), vastausprosentti 40,6. Kyselyaineistoa täydennettiin 4kk:n seurannalla TE-palveluiden www-sivustolla avoinna olleista työpaikkailmoituksista, joihin sosionomi (ylempi AMK) koulutuksella voisi hakea. Ilmoituksia kertyi 48kpl. Myös julkisia tilastoja hyödynnettiin taustoittamaan opinnäytetyötä ja vertailemalla tilastoja saatuihin tuloksiin.
Tutkimustuloksia voidaan pitää niin sanotusti heikkoina signaaleina sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneiden työmarkkinoilla toimimisen mahdollisuuksista, mutta yleistyksiä niistä ei voida tehdä, koska kyselyn otosjoukkona oli vain tietyistä valikoiduista ammattikorkeakouluista valmistuneet. Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneilla on hyvä työllisyystilanne ja he työskentelevät pääasiassa osaamistasoaan vastaavissa työtehtävissä. Tutkimustulostemme mukaan tulee olla rohkea ja hakea työpaikkoja, joissa vaatimuksena on soveltuva ylempi ammattikorkeakoulututkinto sekä uskaltaa pyytää palkkatoive. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä tutkinnon suorittaneille, tutkintoa järjestäville oppilaitoksille sekä työelämälle ja päättäjille.
Asiasanat: osaaminen, tunnettuus, työelämän tarpeet, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opinnäytetyössä toteutui triangulatiivinen tutkimusasetelma, mikä mahdollisti määrällisen ja laadullisen analysoinnin. Aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia analyysimenetelmiä ja sisällönanalyysia. Määrällinen aineisto käsiteltiin taulukkolaskentaohjelma Excelillä. Aineistoa kerättiin Webropol-kyselyllä tutkinnon suorittaneilta (N=529), vastausprosentti 40,6. Kyselyaineistoa täydennettiin 4kk:n seurannalla TE-palveluiden www-sivustolla avoinna olleista työpaikkailmoituksista, joihin sosionomi (ylempi AMK) koulutuksella voisi hakea. Ilmoituksia kertyi 48kpl. Myös julkisia tilastoja hyödynnettiin taustoittamaan opinnäytetyötä ja vertailemalla tilastoja saatuihin tuloksiin.
Tutkimustuloksia voidaan pitää niin sanotusti heikkoina signaaleina sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneiden työmarkkinoilla toimimisen mahdollisuuksista, mutta yleistyksiä niistä ei voida tehdä, koska kyselyn otosjoukkona oli vain tietyistä valikoiduista ammattikorkeakouluista valmistuneet. Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneilla on hyvä työllisyystilanne ja he työskentelevät pääasiassa osaamistasoaan vastaavissa työtehtävissä. Tutkimustulostemme mukaan tulee olla rohkea ja hakea työpaikkoja, joissa vaatimuksena on soveltuva ylempi ammattikorkeakoulututkinto sekä uskaltaa pyytää palkkatoive. Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä tutkinnon suorittaneille, tutkintoa järjestäville oppilaitoksille sekä työelämälle ja päättäjille.
Asiasanat: osaaminen, tunnettuus, työelämän tarpeet, ylempi ammattikorkeakoulututkinto