Opiskelijoiden välinen vuorovaikutus : Satakunnan ammattikorkeakoulun 2. vuoden opiskelijat, Porin tekniikka, Porin liiketoiminta ja Porin hoitotyö
Kukkula, Pauliina (2010)
Kukkula, Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310210
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Satakunnan ammattikorkeakoulun 2. vuoden opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta. Tavoitteena oli saada tietoa Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden välisestä vuorovaikutuksesta ja siihen mahdollisesti liittyvästä kiusaamisesta Satakunnan ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyön aihe valittiin Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opinnäytetöiden aihepankista. Tämä aihe oli opinnäytetyön tekijän mielestä mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Tällaisia tutkimuksia, joissa tutkitaan opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta, ei ole aiemmin juuri tehty.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat satunnaisotannalla otetut ryhmät Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin toimipisteiden 2. vuoden opiskelijoista. Opiskelijaryhmät valittiin liiketoiminnan alalta, terveysalalta hoitotyön koulutusohjelmasta ja tekniikan alalta tietotekniikan koulutusohjelmasta.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät strukturoituja kysymyksiä, osittain strukturoituja kysymyksiä ja avoimen kysymyksen. Aineisto kerättiin joulukuussa 2009. Kyselyyn vastasi 49 opiskelijaa, joten lopullinen aineisto koostuu 49 lomakkeesta. Aineisto analysoitiin tilastollisesti käyttäen apuna Microsoft Excel- ja Tixel-ohjelmia. Tulosten havainnollistamiseksi käytetään tilastografiikkaa. Avoin kysymys analysoitiin sisällön erittelyllä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että jokaisella on luokassaan ainakin yksi kaveri ja suurin osa opiskelijoista tapaa kavereitaan myös vapaa-ajalla kasvotusten. Satakunnan ammattikorkeakoulussa esiintyy myös kiusaamista, joka ilmenee sanattomana kiusaamisena, kuten selän takana puhumisena tai ulkopuolelle jättämisenä yhteisistä tilaisuuksista.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää avuksi kiusaamisen tunnistamiseen ja vähentämiseen, ja näin ollen kehittää kouluviihtyvyyttä. Mahdollisia opinnäytetyön jatkotutkimusaiheita voisivat olla esimerkiksi vertaileva tutkimus eri alojen välille, tutkia pelkästään kiusaamista tai sisällyttää kiusaamiseen seksuaalinen häirintä.
Opinnäytetyön aihe valittiin Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opinnäytetöiden aihepankista. Tämä aihe oli opinnäytetyön tekijän mielestä mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Tällaisia tutkimuksia, joissa tutkitaan opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta, ei ole aiemmin juuri tehty.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat satunnaisotannalla otetut ryhmät Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin toimipisteiden 2. vuoden opiskelijoista. Opiskelijaryhmät valittiin liiketoiminnan alalta, terveysalalta hoitotyön koulutusohjelmasta ja tekniikan alalta tietotekniikan koulutusohjelmasta.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät strukturoituja kysymyksiä, osittain strukturoituja kysymyksiä ja avoimen kysymyksen. Aineisto kerättiin joulukuussa 2009. Kyselyyn vastasi 49 opiskelijaa, joten lopullinen aineisto koostuu 49 lomakkeesta. Aineisto analysoitiin tilastollisesti käyttäen apuna Microsoft Excel- ja Tixel-ohjelmia. Tulosten havainnollistamiseksi käytetään tilastografiikkaa. Avoin kysymys analysoitiin sisällön erittelyllä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että jokaisella on luokassaan ainakin yksi kaveri ja suurin osa opiskelijoista tapaa kavereitaan myös vapaa-ajalla kasvotusten. Satakunnan ammattikorkeakoulussa esiintyy myös kiusaamista, joka ilmenee sanattomana kiusaamisena, kuten selän takana puhumisena tai ulkopuolelle jättämisenä yhteisistä tilaisuuksista.
Opinnäytetyötä voidaan käyttää avuksi kiusaamisen tunnistamiseen ja vähentämiseen, ja näin ollen kehittää kouluviihtyvyyttä. Mahdollisia opinnäytetyön jatkotutkimusaiheita voisivat olla esimerkiksi vertaileva tutkimus eri alojen välille, tutkia pelkästään kiusaamista tai sisällyttää kiusaamiseen seksuaalinen häirintä.