Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakasprosessien kehittäminen Lean-menetelmien avulla Askolan kunnan sotepalveluissa

Vettenranta, Susanna (2018)

 
Avaa tiedosto
Vettenranta_Susanna.pdf (931.0Kt)
Lataukset: 


Vettenranta, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122722872
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida ja kehittää Askolan kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasprosesseja. Kehittämisen välineinä käytetään Lean-menetelmiä, PDCA-syklien kahta kehittämiskierrosta, joiden aikana etsitään nsimmäisellä kierroksella yhteistyöstä hukkaa ja toisella kierroksella etsitään hukkaa esimiehen omasta työstä.

Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Askolan kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden prosesseja niin, että asiakkaat ja työntekijät hyötyvät kehittämistutkimuksesta. Tämä tapahtuu tunnistamalla kehittämiskohteet ja löytämällä hukkaa prosesseista. Hukkien etsimisellä ja tunnistamisella tähdätään yhteistyön tiivistämiseen eri työntekijöiden kesken, työn tehostamiseen sitä varsinaisesti muuttamatta niin, että turhaa ja päällekkäistä tekemistä vähennetään ja poistetaan. Tarkoituksena on, että asiakas hyötyy tästä kaikesta.

Opinnäytetyön tehtävänä on löytää vastauksia kysymyksiin: 1) millaisia hukkia perusturvan johtoryhmän ja työntekijöiden välisestä yhteistyöstä löytyy sekä 2) millaista hukkaa löytyy kunkin esimiehen omasta työstä ja miten näitä hukkia voisi poistaa.

Tutkimuksellisena menetelmänä on osallistuva havainnointi. Havainnoinnissa kiinnitetään huomiota johtamiseen, ilmapiiriin ja keskustelukulttuuriin. Näillä on oleellinen merkitys muutoksen onnistumisessa.

Kehittämistyön ja Lean-menetelmien avulla saatiin monia tuloksia. Askolan kunnan sotepalveluiden työntekijöiden päällekkäisiä töitä vähennettiin ja toimenkuvia uudistettiin, asioiden liiallinen varmistelu lopetettiin. Kuntoutustyöryhmä alkoi kokoontua jälleen pitkän tauon jälkeen ja senioreille kehitettiin joka viikko kokoontuva ryhmä, missä kotona asuvat vanhukset kokoontuvat palvelutalossa ja heille on järjestetty liikuntaa ja samalla he saavat tukea ja palveluohjausta. Palveluohjausta parannettiin muidenkin asukkaiden osalta ja siihen kehitettiin uusia työmuotoja paikkoihin, missä kuntalaiset muutenkin käyvät. Kunnan budjetti rakentuu nyt paremmin esimiesten yhteistyössä, missä kuntalaiset nähdään yhteisinä asiakkaina eikä ”omina” asiakkaina. Työterveyshuolto on raportoinut työntekijöiden paremmasta viihtymisestä ja siitä, että työnkuvat ovat selkeämmät työntekijöille.

Lean-menetelmät soveltuvat niin terveydenhuollon kuin sosiaalipalveluiden uudelleen järjestämiseen. Tärkeää on, että pääroolissa on asiakas eikä tehostaminen sinänsä. Kehittämiskohteena tuli esiin kustannusten säästämisen mittaaminen ja kehittämisen jatkuminen. Lean tarkoittaa jatkuvaa parantamista ja tämä opinnäytetyö oli osa Askolan kunnan sotepalveluiden kehittämistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste