Sensory Labyrinth Theatre : Kontekstisuuntautuneen teatterin rantautuminen Mikkeliin
Mikkola, Timo (2018)
Mikkola, Timo
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122322829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122322829
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään Walesilaisen teatteriantropologi Iwan Briocin luoma draamametodi Sensory Labyrinth Theatre, jota voidaan soveltaa suomalaisessa nuorisotyössä ja kansalaistoiminnassa. Sensory Labyrinth Theatressa ryhmä luo monivaiheisen, yleisöä osallistavan esityksen, jossa jokainen yleisön jäsen kulkee kuviteltua polkua pitkin ohjatusti. Yleisö kulkee polulla ohjatusti silmät sidottuina, mink’ vuoksi he joutuvat keräämään tietoa ympäristöstään kaikilla muilla kuin näköaistilla. Tuloksena on yleisölle vaikuttava ja tunnelmallinen kokemus, joka voi nostattaa yksilön syvimpiä tunteita ja muistoja pintaan sekä mahdollisesti avata uusia näkökulmia omaan elämään.
Koska tämä opinnäytetyö on tiettävästi ensimmäinen aiheesta tehty opinnäytetyö Suomessa, on opinnäytteellä tavoitteena luoda pohjaa Suomessa toteutettavalle Sensory Labyrinth Theatrelle esittelemällä sen taustoja ja pohtimalla, miten se lukeutuu muuhun draamakasvatukseen. Lisäksi tavoitteena on herättää lukijan mielenkiintoa Sensory Labyrinth Theatrea kohtaan, jotta metodia voisi jatkossa tutkia useampi aiheesta kiinnostunut. Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka kirjoittaja tutustui ensimmäisen kerran Sensory Labyrinth Theatreen, sekä millainen prosessi kirjoittajalla on ollut tuoda ensimmäinen Sensory Labyrinth Theatre -esitys Mikkeliin. Teoreettisen taustan tukemista varten kerättiin palautetta Mikkelissä maaliskuussa 2018 pidetyistä esityksistä, jotka on raportoitu opinnäytetyön loppuun. Esitys tehtiin Mikkelin Urheilupuiston koulun 8. luokkalaisille oppilaille.
Palautteista käy ilmi, että esitys oli kaikille oppilaille positiivinen kokemus. Monelle oppilaalle esitys tuntui unenomaiselta. Erilaiset mielikuvat metsistä, Intian maista ja aikamatkoista olivat yleisiä kokemuksia oppilailla. Monia jännitti ja pelotti aluksi kulkea silmät sidottuina, mutta kaikkien kohdalla nämä tunteet väistyivät uteliaisuuden ja avoimuuden tieltä.
Opinnäytetyön lopussa kirjoittaja esittää tulevaisuuden suunnitelmia. Sensory Labyrinth Theatrella on vahvoja psykologisia ja kasvatuksellisia potentiaaleja, joita ei ole vielä tutkittu. Näitä potentiaaleja pohditaan myös opinnäytetyön aikana, mikä tavoitteen mukaisesti pyrkii herättämään lukijassa mielenkiintoa selvittämään aiheesta lisää sekä mahdollisesti suorittamaan jatkotutkimuksia.
Koska tämä opinnäytetyö on tiettävästi ensimmäinen aiheesta tehty opinnäytetyö Suomessa, on opinnäytteellä tavoitteena luoda pohjaa Suomessa toteutettavalle Sensory Labyrinth Theatrelle esittelemällä sen taustoja ja pohtimalla, miten se lukeutuu muuhun draamakasvatukseen. Lisäksi tavoitteena on herättää lukijan mielenkiintoa Sensory Labyrinth Theatrea kohtaan, jotta metodia voisi jatkossa tutkia useampi aiheesta kiinnostunut. Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka kirjoittaja tutustui ensimmäisen kerran Sensory Labyrinth Theatreen, sekä millainen prosessi kirjoittajalla on ollut tuoda ensimmäinen Sensory Labyrinth Theatre -esitys Mikkeliin. Teoreettisen taustan tukemista varten kerättiin palautetta Mikkelissä maaliskuussa 2018 pidetyistä esityksistä, jotka on raportoitu opinnäytetyön loppuun. Esitys tehtiin Mikkelin Urheilupuiston koulun 8. luokkalaisille oppilaille.
Palautteista käy ilmi, että esitys oli kaikille oppilaille positiivinen kokemus. Monelle oppilaalle esitys tuntui unenomaiselta. Erilaiset mielikuvat metsistä, Intian maista ja aikamatkoista olivat yleisiä kokemuksia oppilailla. Monia jännitti ja pelotti aluksi kulkea silmät sidottuina, mutta kaikkien kohdalla nämä tunteet väistyivät uteliaisuuden ja avoimuuden tieltä.
Opinnäytetyön lopussa kirjoittaja esittää tulevaisuuden suunnitelmia. Sensory Labyrinth Theatrella on vahvoja psykologisia ja kasvatuksellisia potentiaaleja, joita ei ole vielä tutkittu. Näitä potentiaaleja pohditaan myös opinnäytetyön aikana, mikä tavoitteen mukaisesti pyrkii herättämään lukijassa mielenkiintoa selvittämään aiheesta lisää sekä mahdollisesti suorittamaan jatkotutkimuksia.