3.-6. -LUOKKALAISTEN LASTEN KOULUN JÄLKEINEN VAPAA-AIKA
Sainmaa, Mira; Alakunnas, Irene (2018)
Sainmaa, Mira
Alakunnas, Irene
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901101194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901101194
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää 3.-6. -luokkalaisten lasten vapaa-ajan käyttöä. Koska ensimmäisellä ja toisella luokalla oleville lapsille järjestetään tarpeen mukaan koulun jälkeen iltapäivätoimintaa, askarrutti meitä se, mitä niille pienille 3.-6. -luokkalaisille lapsille on järjestetty. Opinnäytetyössämme lähdimmekin etsimään vastauksia kysymyksiin: Mistä tekijöistä muodostuu 3.-6. -luokkalaisten lasten koulun jälkeinen vapaa-aika ja voivatko tuon ikäluokan lapset olla vaarassa syrjäytyä.
Monissa nuorisoon liittyvissä tutkimuksissa on vain joitain mainintoja siitä, että nuorten kokemat ongelmat ovat jo alkaneet ennen murrosikää. Tämän vuoksi käytimmekin tutkimuksessamme lähteitä, jotka koskivat enimmäkseen yläkou-luikäisiä lapsia. Koemmekin, että opinnäytetyöllämme on merkitystä ehkäise-vän lastensuojelun näkökulmasta.
Opinnäytetyöhömme valikoitui kolme kaupunkimme koulua. Kolmen koulunkin osallisuus oli mielestämme riittävä antamaan viitteitä siitä, mitä 3.-6. -luokkalaisten lasten vapaa-aika käsittää. Kyselyt suoritettiin syys- lokakuun 2018 aikana.
Tutkimusmenetelmämme oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Vaikka käytimmekin pelkästään kyselylomaketta, jonka kautta saimme määrällistä tie-toa, pyrimme tekemään siihen myös avoimia kysymyksiä, joiden avulla saimme laadullista tietoa esim. toiveista vapaa-ajan käytön suhteen. Toivoimme tutki-mustulosten tukevan omia ajatuksiamme siitä, tulisiko yhteiskunnan taholta paneutua enemmän 3.-6. -luokkalaisten lasten vapaa-ajan käyttöön. Ei riitä, että koulu ja koti tekevät parhaansa, vaan yhteiskunnan tulisi myös järjestää mielekästä ja säännöllistä tekemistä lapsille, mieluiten ilmaista, jotta kaikilla olisi mahdollisuus osallistua. Näin toiminta olisi tasavertaista ja sillä voitaisiin tukea syrjäytymisvaarassa olevia lapsia.
Monissa nuorisoon liittyvissä tutkimuksissa on vain joitain mainintoja siitä, että nuorten kokemat ongelmat ovat jo alkaneet ennen murrosikää. Tämän vuoksi käytimmekin tutkimuksessamme lähteitä, jotka koskivat enimmäkseen yläkou-luikäisiä lapsia. Koemmekin, että opinnäytetyöllämme on merkitystä ehkäise-vän lastensuojelun näkökulmasta.
Opinnäytetyöhömme valikoitui kolme kaupunkimme koulua. Kolmen koulunkin osallisuus oli mielestämme riittävä antamaan viitteitä siitä, mitä 3.-6. -luokkalaisten lasten vapaa-aika käsittää. Kyselyt suoritettiin syys- lokakuun 2018 aikana.
Tutkimusmenetelmämme oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Vaikka käytimmekin pelkästään kyselylomaketta, jonka kautta saimme määrällistä tie-toa, pyrimme tekemään siihen myös avoimia kysymyksiä, joiden avulla saimme laadullista tietoa esim. toiveista vapaa-ajan käytön suhteen. Toivoimme tutki-mustulosten tukevan omia ajatuksiamme siitä, tulisiko yhteiskunnan taholta paneutua enemmän 3.-6. -luokkalaisten lasten vapaa-ajan käyttöön. Ei riitä, että koulu ja koti tekevät parhaansa, vaan yhteiskunnan tulisi myös järjestää mielekästä ja säännöllistä tekemistä lapsille, mieluiten ilmaista, jotta kaikilla olisi mahdollisuus osallistua. Näin toiminta olisi tasavertaista ja sillä voitaisiin tukea syrjäytymisvaarassa olevia lapsia.