Markkinointiviestintä osana yrityksen markkinointia: Markkinointikampanjan suunnittelu Sokos Hotel Arinan kokousosastolle
Lehikoinen, Riitta (2010)
Lehikoinen, Riitta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa markkinointikampanja. Kohderyhmäksi muodostui 30–40-vuotiaat miehet ja naiset, mutta päähuomio oli kuitenkin naisilla. Tarjous suunniteltiin tarkoituksella kokousosaston normaalia hintatasoa alhaisemmaksi, jotta hiljentynyttä kokoustoimintaa olisi saatu piristettyä hieman sekä saada uusien asiakkaiden mielenkiinto heräämään.
Mainos suunniteltiin tammi-helmikuussa 2009 ja itse markkinointikampanja toteutettiin maalis-huhtikuun aikana. Mainosta jaettiin hotellin myyntihenkilökunnan järjestämissä asiakastapaamisissa sekä yritysvierailuiden merkeissä Oulun keskustassa sijaitseviin yrityksiin. Yritysvierailut suoritettiin sellaisiin yrityksiin, jotka ovat olleet joskus asiakkaina tai olisivat mahdollisia potentiaalisia asiakkaita.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän roolista yrityksessä eli kuinka markkinointiviestintä kuuluu yrityksen jokapäiväiseen toimintaan sekä mitä sen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Toisena asiana viitekehyksessä käsitellään mainontaa ja erityisesti mainoksen suunnittelua ja siinä huomioitavia asioita. Viitekehys pyrkii selventämään millaisia asioita on hyvä ottaa huomioon viestiessä asiakkaalle sekä millaisilla menetelmillä mainoksesta saadaan mahdollisimman mielenkiintoa herättävä sekä ulkoisesti siistin näköinen.
Kampanjoinnin seurauksena yritykset kiinnostuivat kokousosaston toiminnasta, mutta vain harva yritys käytti tarjouksen hyväkseen. Synkän viime vuoden aikana esimerkiksi Stora Enso ja muut vastaavat isot yritykset ovat vähentäneet henkilökuntaansa, joka varmasti osaltaan vaikutti tarjouksen heikkoon suosioon.
Mainos suunniteltiin tammi-helmikuussa 2009 ja itse markkinointikampanja toteutettiin maalis-huhtikuun aikana. Mainosta jaettiin hotellin myyntihenkilökunnan järjestämissä asiakastapaamisissa sekä yritysvierailuiden merkeissä Oulun keskustassa sijaitseviin yrityksiin. Yritysvierailut suoritettiin sellaisiin yrityksiin, jotka ovat olleet joskus asiakkaina tai olisivat mahdollisia potentiaalisia asiakkaita.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän roolista yrityksessä eli kuinka markkinointiviestintä kuuluu yrityksen jokapäiväiseen toimintaan sekä mitä sen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Toisena asiana viitekehyksessä käsitellään mainontaa ja erityisesti mainoksen suunnittelua ja siinä huomioitavia asioita. Viitekehys pyrkii selventämään millaisia asioita on hyvä ottaa huomioon viestiessä asiakkaalle sekä millaisilla menetelmillä mainoksesta saadaan mahdollisimman mielenkiintoa herättävä sekä ulkoisesti siistin näköinen.
Kampanjoinnin seurauksena yritykset kiinnostuivat kokousosaston toiminnasta, mutta vain harva yritys käytti tarjouksen hyväkseen. Synkän viime vuoden aikana esimerkiksi Stora Enso ja muut vastaavat isot yritykset ovat vähentäneet henkilökuntaansa, joka varmasti osaltaan vaikutti tarjouksen heikkoon suosioon.