Nuorten kokema seksuaalinen häirintä sosiaalisessa mediassa : Kyselytutkimus yhdeksäsluokkalaisille
Lappalainen, Jenni; Tyni, Suvi (2019)
Lappalainen, Jenni
Tyni, Suvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902072052
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nuorille tärkeä ympäristö yhteydenpitoon sekä kuulumisten jakamiseen. Sosiaalisen median yleistymisen myötä on myös seksuaalisen häirinnän määrä erilaisissa verkkoympäristöissä lisääntynyt. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten kokemaa seksuaalista häirintää sosiaalisessa mediassa, kuinka nuoret toivoisivat kouluterveydenhoitajan tukevan heitä seksuaaliseen häirintään liittyvissä asioissa sekä nuorten tietoja turvataidoista. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota kouluterveydenhoitajat voivat hyödyntää työssään, ja jota voi hyödyntää ennakoivassa mielessä myös varhaisemmilla luokka-asteilla, jotta tarvittava tuki tavoittaisi nuoret ajoissa. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaista seksuaalista häirintää nuoret ovat kokeneet sosiaalisessa mediassa sekä nuorten tietoja turvataidoista. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka nuorten mielestä kouluterveydenhoitajan tulisi tukea heitä seksuaaliseen häirintään liittyvissä asioissa. Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus neljän Etelä-Pohjanmaan alueen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisille. Kyselyyn osallistui yhteensä 136 nuorta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan suurin osa nuorista käytti sosiaalista mediaa useita tunteja päivittäin. Seksuaalista häirintää sosiaalisessa mediassa oli kohdannut lähes kolmannes nuorista. Yleisimmäksi häirinnän muodoksi osoittautui seksuaalissävytteisten kuvien ja videoiden pyytäminen sekä vastaanottaminen sosiaalisen median kautta. Lähes yhtä yleistä oli kehoa tai seksuaalisuutta loukkaava kiusaaminen, nimittely ja arvostelu. Vain pieni osa nuorista oli kuullut turvataidoista. Nuoret toivoivat kouluterveydenhoitajalta konkreettisia neuvoja sekä tukea seksuaaliseen häirintään liittyvissä asioissa, ja lähes puolet nuorista ajatteli kouluterveydenhoitajan lähestymisen helpommaksi, jos häneen voisi ottaa yhteyttä sosiaalisen median kautta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että seksuaalisen häirinnän kokemukset sosiaalisessa mediassa ovat yleisiä yläasteikäisillä nuorilla. Nuoret tarvitsevat enemmän tietoa turvataidoista, joiden avulla heillä olisi enemmän keinoja toimia seksuaalista häirintää kohdatessaan. Lisäksi kouluterveydenhoitajan roolia nuorten seksuaaliterveyden edistäjänä tulee kehittää.
Opinnäytetyön tulosten mukaan suurin osa nuorista käytti sosiaalista mediaa useita tunteja päivittäin. Seksuaalista häirintää sosiaalisessa mediassa oli kohdannut lähes kolmannes nuorista. Yleisimmäksi häirinnän muodoksi osoittautui seksuaalissävytteisten kuvien ja videoiden pyytäminen sekä vastaanottaminen sosiaalisen median kautta. Lähes yhtä yleistä oli kehoa tai seksuaalisuutta loukkaava kiusaaminen, nimittely ja arvostelu. Vain pieni osa nuorista oli kuullut turvataidoista. Nuoret toivoivat kouluterveydenhoitajalta konkreettisia neuvoja sekä tukea seksuaaliseen häirintään liittyvissä asioissa, ja lähes puolet nuorista ajatteli kouluterveydenhoitajan lähestymisen helpommaksi, jos häneen voisi ottaa yhteyttä sosiaalisen median kautta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että seksuaalisen häirinnän kokemukset sosiaalisessa mediassa ovat yleisiä yläasteikäisillä nuorilla. Nuoret tarvitsevat enemmän tietoa turvataidoista, joiden avulla heillä olisi enemmän keinoja toimia seksuaalista häirintää kohdatessaan. Lisäksi kouluterveydenhoitajan roolia nuorten seksuaaliterveyden edistäjänä tulee kehittää.