Vaihtoehtorahoituksen metsästys : lainmuutoksen vaikutus tuotesijoitteluun
Sandström, Christian (2010)
Sandström, Christian
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711595
Tiivistelmä
Uusi televisio- ja radiotoiminnan laki L 306/2010 koskien tuotesijoittelua tv- ja elokuvatuotannoissa sai lainvoiman 1.5.2010. Uudistuksen myötä on havaittavissa uusia rahoitusvaihtoehtoja sekä tv-ohjelmiin että elokuviin. Tv-mainontaan saadaan myös muutoksia ja vastikkeellinen tuotesijoittelu on sallittu.
Piilomainonnan aika on ohi ja on aika astua television renessanssiin. It-televisio tulee mullistamaan koko alaa. Sen vaikutuksia voi olla esim. katkomainonnan hiipuminen. Mainostajat voivat uuden lain myötä mainostaa tuotteensa, imagonsa tv-ohjelman sisällössä.
Opinnäytetyön lähtökohta oli tutkia ja etsiä vaihtoehtorahoituslähteitä tuotantoihin. Koska AV-direktiivi oli muuttumassa, tämä avasi oven aivan uusiin ulottuvuuksiin tuotantojen rahoittamisessa. Opinnäytetyössä tutustutaan lähemmin sellaisiin rahoitusmuotoihin kuten AFP (Advertiser Funded Programming), toisella nimellä myös Branded Content, UGC (User Generated Content) ja ennakkolippujen myyntiin.
Opinnäytetyössä haastatellaan alan asiantuntijoita, joita lakimuutos koskettaa: tv-kanavia, mainostajia, tuotantoyhtiöitä. Tuloksista ilmeni osapuolten tyytyväisyys lakimuutokseen, mahdollisia rajoituksia ja millaisia muutoksia se saa aikaan. AFP ja Branded Content ovat uusia mielenkiintoisia rahoitusvaihtoehtoja, joita on Suomessa käytetty mm. television viihdeohjelmissa. Lakimuutos mahdollistaa niiden käytön myös laajemmin esim. elokuvissa.
Opinnäytetyö soveltuu hyvin tulevaisuudessa AV-alan opiskelijoille sekä alan ammattilaisille, jotka haluavat ymmärtää L 306/2010 lakimuutoksen vaikutuksia pähkinänkuoressa.
Piilomainonnan aika on ohi ja on aika astua television renessanssiin. It-televisio tulee mullistamaan koko alaa. Sen vaikutuksia voi olla esim. katkomainonnan hiipuminen. Mainostajat voivat uuden lain myötä mainostaa tuotteensa, imagonsa tv-ohjelman sisällössä.
Opinnäytetyön lähtökohta oli tutkia ja etsiä vaihtoehtorahoituslähteitä tuotantoihin. Koska AV-direktiivi oli muuttumassa, tämä avasi oven aivan uusiin ulottuvuuksiin tuotantojen rahoittamisessa. Opinnäytetyössä tutustutaan lähemmin sellaisiin rahoitusmuotoihin kuten AFP (Advertiser Funded Programming), toisella nimellä myös Branded Content, UGC (User Generated Content) ja ennakkolippujen myyntiin.
Opinnäytetyössä haastatellaan alan asiantuntijoita, joita lakimuutos koskettaa: tv-kanavia, mainostajia, tuotantoyhtiöitä. Tuloksista ilmeni osapuolten tyytyväisyys lakimuutokseen, mahdollisia rajoituksia ja millaisia muutoksia se saa aikaan. AFP ja Branded Content ovat uusia mielenkiintoisia rahoitusvaihtoehtoja, joita on Suomessa käytetty mm. television viihdeohjelmissa. Lakimuutos mahdollistaa niiden käytön myös laajemmin esim. elokuvissa.
Opinnäytetyö soveltuu hyvin tulevaisuudessa AV-alan opiskelijoille sekä alan ammattilaisille, jotka haluavat ymmärtää L 306/2010 lakimuutoksen vaikutuksia pähkinänkuoressa.