Visuaalisen ilmeen suunnittelu ja toteutus : Esimerkkinä K. H. Renlundin museo
Marjakangas, Terhi (2010)
Marjakangas, Terhi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711645
Tiivistelmä
Työn aiheena oli talotyylin, eli yhtenäisen visuaalinen ilmeen, suunnittelu Kokkolassa sijaitsevalle K. H. Renlundin museolle, joka toimii myös Keski-Pohjanmaan maakuntamuseona. Museolla ei ollut ennestään yhtenäistä visuaalista ilmettä. Museo juhlisti vuoden 2009 toukokuussa 100-vuotista taivaltaan ja halusi juhlavuotensa kunniaksi organisaatiolle talotyylin.
Talotyyli suunniteltiin niin, että museo voi käyttää sitä kaikessa viestinnässään ja markkinoinnissaan. Visuaalisen ilmeen suunnittelu aloitettiin vision, imagon ja mission määrittelyllä yhdessä asiakkaan kanssa. Tarkoituksena oli luoda selkeä ilme, jonka avainsanoja ovat ajattomuus, kepeys, mutta tietynlainen arvokkuus ilman jäykkyyttä. Ilmeellä haluttiin kertoa kaiken kansan museosta, jonka katse on suuntautunut tulevaisuuteen.
Työn tuloksena museo sai käyttöönsä monipuolisen viestintämateriaalin, joka sisältää liikemerkin, nimilogon, tunnuksen, käyntikortin, lehti-ilmoituspohjan, julistepohjat, saatekortin, näyttelyvihkon, esitteen, kirjelomakkeen ja kirjekuoren. Ohjeistukset viestintämateriaalista kirjattiin graafiseen ohjeistoon, joka sisältää kokonaisvaltaiset määrittelyt esimerkiksi typografiasta ja väreistä.
Yhtenäisen viestintämateriaalin avulla museolla on mahdollisuus lisätä tunnettuutta ja muistettavuutta.
Talotyyli suunniteltiin niin, että museo voi käyttää sitä kaikessa viestinnässään ja markkinoinnissaan. Visuaalisen ilmeen suunnittelu aloitettiin vision, imagon ja mission määrittelyllä yhdessä asiakkaan kanssa. Tarkoituksena oli luoda selkeä ilme, jonka avainsanoja ovat ajattomuus, kepeys, mutta tietynlainen arvokkuus ilman jäykkyyttä. Ilmeellä haluttiin kertoa kaiken kansan museosta, jonka katse on suuntautunut tulevaisuuteen.
Työn tuloksena museo sai käyttöönsä monipuolisen viestintämateriaalin, joka sisältää liikemerkin, nimilogon, tunnuksen, käyntikortin, lehti-ilmoituspohjan, julistepohjat, saatekortin, näyttelyvihkon, esitteen, kirjelomakkeen ja kirjekuoren. Ohjeistukset viestintämateriaalista kirjattiin graafiseen ohjeistoon, joka sisältää kokonaisvaltaiset määrittelyt esimerkiksi typografiasta ja väreistä.
Yhtenäisen viestintämateriaalin avulla museolla on mahdollisuus lisätä tunnettuutta ja muistettavuutta.