Reserved Call Queue With Service Oriented Architecture
Pajunen, Joonas (2009)
Pajunen, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189778
Tiivistelmä
Insinöörityön päämääränä oli hallinnollisen toiminnallisuuden toteuttaminen puhelinjärjestelmään. Tämä saatiin aikaan luomalla selaimessa toimiva graafinen käyttöliittymä. Projektin tilaajana toimi Metropolia Ammattikorkeakoulun T&K -osaston mobiililaboratorio. Ydinajatus oli toteuttaa niin sanottu ”käänteinen puhelinjono” esimerkiksi help desk -tapaiseen ympäristöön. Asiakkaat voivat soittaa palvelunumeroon, jossa odotuksen sijaan heidän puhelinnumeronsa kirjautuvat järjestelmään. Sitä käyttämällä asiantuntijat voivat halutessaan soittaa asiakkaalle. Järjestelmä kerää, tuottaa ja näyttää myös muun muassa tilasto- ja tapauskohtaisia tietoja.
Puhelinjärjestelmä toteutettiin Linux-palvelimella toimivalla Asterisk-puhelinpalvelinohjelmistolla. Käyttöliittymä toteutettiin palvelusuuntautuneella arkkitehtuurilla ja ”model view controller” -mallinnuksella. Palvelu ja sitä käyttävä asiakasohjelma toteutettiin PHP:llä ja sen SOAP-kirjastoilla. Se kommunikoi suoraan Asteriskin kanssa ja lukemalla ja kirjoittamalla tietoa MySQL-tietokantaan. Järjestelmä tukee sekä perinteisiä analogisia että VoIP-puhelimia.
Tarkoitus oli luoda ominaisuuksia ja mahdollisuuksia demonstroiva versio järjestelmästä eikä välttämättä hiottua ja viimeisteltyä tuotetta. Nämä vaatimukset saavutettiin, ja myös ylimääräisiä toiminnallisuuksia asiakasohjelmistoon. Insinöörityö käsittelee myös sitä, kuinka palveluorientaatio vaikuttaa ohjelmistonkehitykseen, erityisesti, jos käytössä on samanaikasesti ”model view controller” -arkkitehtuuri. Palveluorientaation toteutus vaikutti ohjelmistonkehitykseen huomattavasti, muun muassa ohjelmoinnin ja komponenttien lopullisen määrän osalta. Model view controller -arkkitehtuurin käyttö projektissa toimi hyvin ja helpotti osaltaan palvelusuuntautuneisuuden jäsentelyä ja toteutusta.
Puhelinjärjestelmä toteutettiin Linux-palvelimella toimivalla Asterisk-puhelinpalvelinohjelmistolla. Käyttöliittymä toteutettiin palvelusuuntautuneella arkkitehtuurilla ja ”model view controller” -mallinnuksella. Palvelu ja sitä käyttävä asiakasohjelma toteutettiin PHP:llä ja sen SOAP-kirjastoilla. Se kommunikoi suoraan Asteriskin kanssa ja lukemalla ja kirjoittamalla tietoa MySQL-tietokantaan. Järjestelmä tukee sekä perinteisiä analogisia että VoIP-puhelimia.
Tarkoitus oli luoda ominaisuuksia ja mahdollisuuksia demonstroiva versio järjestelmästä eikä välttämättä hiottua ja viimeisteltyä tuotetta. Nämä vaatimukset saavutettiin, ja myös ylimääräisiä toiminnallisuuksia asiakasohjelmistoon. Insinöörityö käsittelee myös sitä, kuinka palveluorientaatio vaikuttaa ohjelmistonkehitykseen, erityisesti, jos käytössä on samanaikasesti ”model view controller” -arkkitehtuuri. Palveluorientaation toteutus vaikutti ohjelmistonkehitykseen huomattavasti, muun muassa ohjelmoinnin ja komponenttien lopullisen määrän osalta. Model view controller -arkkitehtuurin käyttö projektissa toimi hyvin ja helpotti osaltaan palvelusuuntautuneisuuden jäsentelyä ja toteutusta.