Työtyytyväisyyden kehittyminen McDonald’s Lielahdessa
Oittinen, Kirsi (2010)
Oittinen, Kirsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli työilmapiiritutkimus syksyllä 2009 McDonald’s Lielahdessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa työtyytyväisyyden tilaa sekä verrata saatuja tuloksia keväällä 2009 tehtyyn tutkimukseen.Tutkimus toteutettiin kaikissa McDonald’s ravintoloissa valtakunnallisesti samalla kysymyslomakkeella.
Tutkimustuloksista selvisi, että työilmapiiri kokonaisuudessaan on hyvä. Työntekijät olivat erityisen tyytyväisiä esimiesten ja työntekijöiden välisiin suhteisiin, sekä esimiesten tyyliin johtaa ravintolaa. Nämä luvut olivat myöskin eniten kehittyneet kevään ja syksyn välillä. Suurimpana ongelmakohtana esiin nousivat työntekijöiden arvostus työskentelyään kohtaan McDonald’s ketjussa sekä palautteen saaminen hyvin tehdystä työstä. Myöskään henkilökunnan sosiaalisiin tiloihin ei oltu tyytyväisiä.
Tulosten selvittyä mietittiin asioita, joita ravintolassa voitaisiin vielä parantaa työtyytyväisyyden kehittämiseksi. Tällaisia olivat muun muassa taukohuoneen viihtyisyys, asioista tiedottaminen ja riittävä henkilökunnan määrä vuoroissa. Näitä asioita on yhdessä ravintolan esimiestiimin kanssa laitettu toimeen.
Työn yhteenvetona McDonald’s Lielahden työilmapiiri on hyvä, ja työntekijät viihtyvät työssään. Työntekijät eivät arvosta työtään, mutta se lienee luonnollista pikaruokaravintolassa. Ravintolan esimiesten on hyvä lähteä kehittämään työtyytyväisyyttä ja arvostusta työhön esimerkiksi palautteen antamista eteenpäin kehittämällä. Jatkossa työtä voi käyttää apuvälineenä tulevissa työilmapiiritutkimuksissa- ja seurannassa.
Tutkimustuloksista selvisi, että työilmapiiri kokonaisuudessaan on hyvä. Työntekijät olivat erityisen tyytyväisiä esimiesten ja työntekijöiden välisiin suhteisiin, sekä esimiesten tyyliin johtaa ravintolaa. Nämä luvut olivat myöskin eniten kehittyneet kevään ja syksyn välillä. Suurimpana ongelmakohtana esiin nousivat työntekijöiden arvostus työskentelyään kohtaan McDonald’s ketjussa sekä palautteen saaminen hyvin tehdystä työstä. Myöskään henkilökunnan sosiaalisiin tiloihin ei oltu tyytyväisiä.
Tulosten selvittyä mietittiin asioita, joita ravintolassa voitaisiin vielä parantaa työtyytyväisyyden kehittämiseksi. Tällaisia olivat muun muassa taukohuoneen viihtyisyys, asioista tiedottaminen ja riittävä henkilökunnan määrä vuoroissa. Näitä asioita on yhdessä ravintolan esimiestiimin kanssa laitettu toimeen.
Työn yhteenvetona McDonald’s Lielahden työilmapiiri on hyvä, ja työntekijät viihtyvät työssään. Työntekijät eivät arvosta työtään, mutta se lienee luonnollista pikaruokaravintolassa. Ravintolan esimiesten on hyvä lähteä kehittämään työtyytyväisyyttä ja arvostusta työhön esimerkiksi palautteen antamista eteenpäin kehittämällä. Jatkossa työtä voi käyttää apuvälineenä tulevissa työilmapiiritutkimuksissa- ja seurannassa.