Moodle 2.0 uusien piirteiden dokumentointi ja testiasennus
Säkkinen, Sami (2010)
Säkkinen, Sami
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411519
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutustua Moodle 2.0-versioon , suorittaa testiasennnus kehitysympäristöön, kartoittaa uudet ominaisuudet sekä laatia käyttöopas uusista ominaisuuksista opettajille ja oppilaille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailevaa ja kokeilevaa menetelmää, jossa asennettiin 2 järjestelmää rinnakkain samalle palvelimelle, jossa niihin oli vaivatonta tutustua ja vertailla eroavaisuuksia.
Testit ajettiin virtuaaliympäristössä Vmware-ohjelmistoa käyttäen. Virtuaalikoneella ajettiin samanaikaisesti Moodlen 1.9 ja 2.0a versiot. Itse Moodlen asentaminen kävi varsin vaivattomasti, koska asennusohjelma konfiguroi suurimman osan asetuksista itse. Kyseessä oli erittäin aikainen alpha versio Moodlesta. Osa vanhoistakaan toiminnoista ei toiminut toivotulla tavalla.
Testauksen tuloksena voidaan todeta, että muutos on menossa oikeaan suuntaan. Käytettävyys on parantunut huomattavasti sekä uusien ominaisuuksien kuten conditional activities ja workshop moduleiden ansiosta voidaan suuresti parantaa kurssien monipuolisuutta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailevaa ja kokeilevaa menetelmää, jossa asennettiin 2 järjestelmää rinnakkain samalle palvelimelle, jossa niihin oli vaivatonta tutustua ja vertailla eroavaisuuksia.
Testit ajettiin virtuaaliympäristössä Vmware-ohjelmistoa käyttäen. Virtuaalikoneella ajettiin samanaikaisesti Moodlen 1.9 ja 2.0a versiot. Itse Moodlen asentaminen kävi varsin vaivattomasti, koska asennusohjelma konfiguroi suurimman osan asetuksista itse. Kyseessä oli erittäin aikainen alpha versio Moodlesta. Osa vanhoistakaan toiminnoista ei toiminut toivotulla tavalla.
Testauksen tuloksena voidaan todeta, että muutos on menossa oikeaan suuntaan. Käytettävyys on parantunut huomattavasti sekä uusien ominaisuuksien kuten conditional activities ja workshop moduleiden ansiosta voidaan suuresti parantaa kurssien monipuolisuutta.