Asiakaslähtöisyyden toteutuminen toimintakyvyn tukemisessa omahoitajien näkökulmasta Suomussalmen kotihoidossa
Juntunen, Katja (2019)
Juntunen, Katja
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903143056
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä Suomussalmen kotihoidossa työskentelevät omahoitajat ymmärtävät asiakaslähtöisyydellä, miten asiakaslähtöisyys heidän mielestään toteutuu asiakkaan toimintakyvyn eri osa-alueiden tukemisessa ja miten omahoitajuus vastaajien mielestä toteutuu. Tilaajana opinnäytetyössä oli Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän (Kainuun sote) vanhuspalvelut.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto koottiin kotihoidon omahoitajille suunnatun Webropol-verkkokyselyn avulla. Tutkimuksessa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimukselle asetettuja vertailukohtia eri ammattiryhmien perusteella ei voida luotettavasti esittää, koska suurin osa vastaajista oli lähihoitajia.
Tutkimustulosten mukaan Suomussalmen kunnan kotihoidon omahoitajien mielestä asiakaslähtöisyys tarkoittaa asiakkaan tarpeiden ja toiveiden huomioimista, voimavarojen tunnistamista ja kuuntelemista. Asiakaslähtöisyys toteutuu parhaiten fyysisen toimintakyvyn tukemisessa ja huonoiten hengellisen toimintakyvyn tukemisessa. Suurin syy huonon asiakaslähtöisyyden toteutuvuuteen on kiire, kun taas asiakkaan tunteminen tukee hyvän asiakaslähtöisyyden toteutumista parhaiten. Tutkimustuloksissa ilmeni, että omahoitajuus toteutuu sairaanhoitajien mielestä paremmin kuin lähihoitajien.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi Suomussalmen kotihoidon kehittämistyössä. The aim of this thesis was to find out how primary nurses understand the concept of customer orientation, how they feel customer orientation actualizes in supporting their customers in various functions, and how they feel primary nursing is actualized in practice. This thesis was made in association with eldercare services of the Kainuu Social Welfare and Health Care Joint Authority.
This research was conducted by using quantitative and qualitative methods. A Webropol online questionnaire was created to collect answers from primary nurses. The survey included both structured and open questions. Comparisons between various profession groups failed because most of the participants were practical nurses.
This survey reveals that to the primary nurses at Suomussalmi home care, customer orientation means considering the needs and hopes of the customer, recognizing the customers’ own resources and listening to the customer. Customer orientation actualizes the most in supporting physical functions and the least in supporting mental functions. The main reason for customer orientation not to actualize is lack of time and the main reason for it to succeed is knowing the customer. Results show that customer orientation actualizes more according to medical nurses than practical nurses.
This thesis results can be used in developing work in Suomussalmi`s home care.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto koottiin kotihoidon omahoitajille suunnatun Webropol-verkkokyselyn avulla. Tutkimuksessa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimukselle asetettuja vertailukohtia eri ammattiryhmien perusteella ei voida luotettavasti esittää, koska suurin osa vastaajista oli lähihoitajia.
Tutkimustulosten mukaan Suomussalmen kunnan kotihoidon omahoitajien mielestä asiakaslähtöisyys tarkoittaa asiakkaan tarpeiden ja toiveiden huomioimista, voimavarojen tunnistamista ja kuuntelemista. Asiakaslähtöisyys toteutuu parhaiten fyysisen toimintakyvyn tukemisessa ja huonoiten hengellisen toimintakyvyn tukemisessa. Suurin syy huonon asiakaslähtöisyyden toteutuvuuteen on kiire, kun taas asiakkaan tunteminen tukee hyvän asiakaslähtöisyyden toteutumista parhaiten. Tutkimustuloksissa ilmeni, että omahoitajuus toteutuu sairaanhoitajien mielestä paremmin kuin lähihoitajien.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi Suomussalmen kotihoidon kehittämistyössä.
This research was conducted by using quantitative and qualitative methods. A Webropol online questionnaire was created to collect answers from primary nurses. The survey included both structured and open questions. Comparisons between various profession groups failed because most of the participants were practical nurses.
This survey reveals that to the primary nurses at Suomussalmi home care, customer orientation means considering the needs and hopes of the customer, recognizing the customers’ own resources and listening to the customer. Customer orientation actualizes the most in supporting physical functions and the least in supporting mental functions. The main reason for customer orientation not to actualize is lack of time and the main reason for it to succeed is knowing the customer. Results show that customer orientation actualizes more according to medical nurses than practical nurses.
This thesis results can be used in developing work in Suomussalmi`s home care.