Markkinointitutkimus Internet-pohjaisesta eläinten seuranta- ja hallintaohjelmasta
Luomala, Tiia (2010)
Luomala, Tiia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053010973
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayritykselle, NeuroAgent Oy:lle, Keski-Pohjanmaan alueella sijaitsevien maatilallisten kiinnostuksen määrää NeuroCattle – tuotetta kohtaan, tuotteen hinnoittelun kohtuullisuutta sekä kuluttajan saamia mielikuvia tuotteesta kvantitatiivisen markkinointitutkimuksen avulla. Tutkimus suoritettiin Internetin välityksellä helmikuussa 2009. Kyselylomakkeen laatimisen lisäksi saadut tutkimustulokset analysoitiin.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinointitutkimuksen laatimiseen liittyviä perusedellytyksiä, riskitekijöitä sekä eri tutkimusmenetelmien käyttötarkoituksia. Samalla kerrotaan RFID (Radio Frequency Identification) – tekniikasta yleisesti ja siitä, miten NeuroCattle tuotteessa on kyseinen tekniikka hyödynnettynä.
Tutkimustulosten perusteella ilmeni, ettei tuote ole maatilallisille vielä kovinkaan tuttu, joten tuotteen ja yrityksen tunnettavuuden kasvattaminen on ensisijaisen tärkeää. Henkilöt, jotka olivat aikaisemmin tutustuneet tuotteeseen, kokivat tuotteen paljon positiivisemmaksi kuin ne, jotka kuulivat tuotteesta ensimmäistä kertaa. Tutkimusten pohjalta annettiin kehittämisideoita muun muassa tuotteen tunnettavuuden parantamiseen, joita yritys voi käyttää mahdollisuuksien mukaan.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinointitutkimuksen laatimiseen liittyviä perusedellytyksiä, riskitekijöitä sekä eri tutkimusmenetelmien käyttötarkoituksia. Samalla kerrotaan RFID (Radio Frequency Identification) – tekniikasta yleisesti ja siitä, miten NeuroCattle tuotteessa on kyseinen tekniikka hyödynnettynä.
Tutkimustulosten perusteella ilmeni, ettei tuote ole maatilallisille vielä kovinkaan tuttu, joten tuotteen ja yrityksen tunnettavuuden kasvattaminen on ensisijaisen tärkeää. Henkilöt, jotka olivat aikaisemmin tutustuneet tuotteeseen, kokivat tuotteen paljon positiivisemmaksi kuin ne, jotka kuulivat tuotteesta ensimmäistä kertaa. Tutkimusten pohjalta annettiin kehittämisideoita muun muassa tuotteen tunnettavuuden parantamiseen, joita yritys voi käyttää mahdollisuuksien mukaan.