B2B-myynnin käsikirja
Hiljanen, Jimi (2019)
Hiljanen, Jimi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149618
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kirjoittajalle yritysmyyntiin tarkoitettu käsikirja, joka kertoo myynnin teoriasta, sekä hyvän myyjän ominaisuuksista. Käsikirjan tarkoituksena on auttaa kirjoittajaa uudessa yritysmyynnin työtehtävässä ja muistuttaa koulussa opittuja asioita.
Opinnäytetyö koostuu suurimmaksi osaksi teoreettisesta viitekehyksestä, joka on jaettu kahteen osaan: myyntiprosessiin ja huippumyyjän ominaisuuksiin. Myyntiprosessi kuvaa myyjän työn eri vaiheita ja tässä opinnäytetyössä se on jaettu valmistautumiseen, myyntineuvottelun eri vaiheisiin, sekä jälkihoitoon. Huippumyyjän ominaisuudet kappale kertoo myyjän henkilökohtaisista taidoista, joita kehittämällä parannetaan omaa myyntitulosta. Osio on jaettu kolmeen osaan: vuorovaikutustaitoihin, asenteeseen, sekä tehokkaaseen ajanhallintaan ja itsensä johtamiseen.
Teorian pohjalta on luotu B2B-myynnin käsikirja, joka tiivistää teorian esitettävään muotoon. PowerPointilla tehty produkti on selattavissa puhelimen kautta matkoilla, tai isommalta näytöltä koulutus tarkoituksessa työpaikalla. Käsikirjan tarkoituksena on käsitellä aiheita mahdollisimman yleisesti, joten siitä on hyötyä myös muillakin toimialoilla.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan työn lopputuloksesta. Tuliko käsikirjasta juuri suunnitellun mukainen ja kuinka työtä voisi jatkossa kehittää. Sekä, miten prosessin eteni ja mitä opin opinnäytetyötä kirjoittaessa.
Opinnäytetyö koostuu suurimmaksi osaksi teoreettisesta viitekehyksestä, joka on jaettu kahteen osaan: myyntiprosessiin ja huippumyyjän ominaisuuksiin. Myyntiprosessi kuvaa myyjän työn eri vaiheita ja tässä opinnäytetyössä se on jaettu valmistautumiseen, myyntineuvottelun eri vaiheisiin, sekä jälkihoitoon. Huippumyyjän ominaisuudet kappale kertoo myyjän henkilökohtaisista taidoista, joita kehittämällä parannetaan omaa myyntitulosta. Osio on jaettu kolmeen osaan: vuorovaikutustaitoihin, asenteeseen, sekä tehokkaaseen ajanhallintaan ja itsensä johtamiseen.
Teorian pohjalta on luotu B2B-myynnin käsikirja, joka tiivistää teorian esitettävään muotoon. PowerPointilla tehty produkti on selattavissa puhelimen kautta matkoilla, tai isommalta näytöltä koulutus tarkoituksessa työpaikalla. Käsikirjan tarkoituksena on käsitellä aiheita mahdollisimman yleisesti, joten siitä on hyötyä myös muillakin toimialoilla.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan työn lopputuloksesta. Tuliko käsikirjasta juuri suunnitellun mukainen ja kuinka työtä voisi jatkossa kehittää. Sekä, miten prosessin eteni ja mitä opin opinnäytetyötä kirjoittaessa.