Sosiaalinen media - hyödyt ja mahdollisuudet yrityksille
Takkunen, Regina (2010)
Takkunen, Regina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710746
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Hyvinkää
Liiketalouden koulutusohjelma
Takkunen Regina
Sosiaalinen media – hyödyt ja mahdollisuudet yrityksille
Vuosi 2010 Sivumäärä 43
Sosiaalinen media on ollut suosittu termi viime aikoina, ja yritykset ovat alkaneet hyödyntää sosiaalisia medioita lisätäkseen voittoja ja pitääkseen yhteyttä asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin. Pienet ja keskisuuret yritykset ovat suuria yrityksiä jäljessä sosiaalisten medioiden käytössä, vaikka niillä on yhtä hyvät mahdollisuudet sosiaalisten medioiden hyödyntämiseen. Sosiaalisten medioiden hyödyntämiseen tarvitaan resursseja ja osaamista yrityksen sisällä. Ulkoisten kykyjen hyödyntäminen tuottaa yritykselle niin uusia innovaatioita kuin myös helpotusta markkinointi- ja tuotekehityskustannuksiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka yritykset hyödyntävät sosiaalisia medioita. Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen ja käytännön osuuteen. Teoriaosuudessa selvitetään, miten yritykset voivat hyödyntää sosiaalisia medioita ja miten yritys voisi muuttaa toimintatapojaan, sekä käydään esimerkkinä läpi aiempia aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Käytännön osuudessa käydään läpi yrityksille tehdyt haastattelut eli selvitetään millaisia sosiaalisen median työkaluja yritykset ovat käyttäneet, sekä otetaan selvää millaista hyötyä näistä käytetyistä menetelmistä on ollut yrityksille. Käytännön osuudessa huomiota kiinnitetään erityisesti mainostoimistojen haastatteluihin, koska myös heidän asiakkaansa ovat osa tutkimusta.
Opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelmänä on ollut avoin puhelinhaastattelu yrityksille. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen edustaja vastaa avoimesti esitettyihin kysymyksiin eli valmiita vastausvaihtoehtoja ei ole annettu. Työhön on otettu mukaan myös aiemmin tehtyjä tutkimuksia nyt tehdyn tutkimuksen rinnalle. Lopputuloksena analysoitiin yritysten antamat vastaukset. Sosiaalisten medioiden hyödyntäminen tuotekehityksessä ei saavuttanut haastateltujen yritysten joukossa yhtä suurta suosiota kuin sen käyttö yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa.
Asiasanat: sosiaalinen media, innovaatio, osallistumistalous
Laurea Hyvinkää
Liiketalouden koulutusohjelma
Takkunen Regina
Sosiaalinen media – hyödyt ja mahdollisuudet yrityksille
Vuosi 2010 Sivumäärä 43
Sosiaalinen media on ollut suosittu termi viime aikoina, ja yritykset ovat alkaneet hyödyntää sosiaalisia medioita lisätäkseen voittoja ja pitääkseen yhteyttä asiakkaisiin ja muihin sidosryhmiin. Pienet ja keskisuuret yritykset ovat suuria yrityksiä jäljessä sosiaalisten medioiden käytössä, vaikka niillä on yhtä hyvät mahdollisuudet sosiaalisten medioiden hyödyntämiseen. Sosiaalisten medioiden hyödyntämiseen tarvitaan resursseja ja osaamista yrityksen sisällä. Ulkoisten kykyjen hyödyntäminen tuottaa yritykselle niin uusia innovaatioita kuin myös helpotusta markkinointi- ja tuotekehityskustannuksiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka yritykset hyödyntävät sosiaalisia medioita. Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen ja käytännön osuuteen. Teoriaosuudessa selvitetään, miten yritykset voivat hyödyntää sosiaalisia medioita ja miten yritys voisi muuttaa toimintatapojaan, sekä käydään esimerkkinä läpi aiempia aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Käytännön osuudessa käydään läpi yrityksille tehdyt haastattelut eli selvitetään millaisia sosiaalisen median työkaluja yritykset ovat käyttäneet, sekä otetaan selvää millaista hyötyä näistä käytetyistä menetelmistä on ollut yrityksille. Käytännön osuudessa huomiota kiinnitetään erityisesti mainostoimistojen haastatteluihin, koska myös heidän asiakkaansa ovat osa tutkimusta.
Opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelmänä on ollut avoin puhelinhaastattelu yrityksille. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen edustaja vastaa avoimesti esitettyihin kysymyksiin eli valmiita vastausvaihtoehtoja ei ole annettu. Työhön on otettu mukaan myös aiemmin tehtyjä tutkimuksia nyt tehdyn tutkimuksen rinnalle. Lopputuloksena analysoitiin yritysten antamat vastaukset. Sosiaalisten medioiden hyödyntäminen tuotekehityksessä ei saavuttanut haastateltujen yritysten joukossa yhtä suurta suosiota kuin sen käyttö yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa.
Asiasanat: sosiaalinen media, innovaatio, osallistumistalous