Maisemapiirros tilassa ja ajassa
Aho, Outi (2019)
Aho, Outi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111035
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on käytäntöperustainen tutkimus, jonka yhteydessä etsittiin vastauksia kysymyksiin: Millä tavoin paikkoja ja tiloja on kuvattu piirtämällä, ja millaisia merkityksiä näillä kuvauksilla on tuotettu? Mikä on havainnon ja subjektiivisen kokemuksen merkitys piirrosprosessissa? Kuinka tilakokemus syntyy kaksiulotteiselle pinnalle piirtämällä.
Tutkimusvälineenä käytettiin kuva-analyysiä, jossa keskityttiin sisällölliseen ja rakenteelliseen analyysiin. Rakenteellisista yksityiskohdista kiinnitettiin huomiota viivan käyttöön muotojen ja pintarakenteiden kuvaamisessa sekä tilallisuuden esittämistapoihin. Tutkittavaksi valikoitui itsenäisiä maisemapiirroksia aina renessanssin ajasta nykypäivään. Kuva-analyysi tutkimusmenetelmänä on oivallinen kun tutkitaan piirrosten rakenteellisia ominaisuuksia. Se ei kuitenkaan anna tietoa piirrosten historiallisista ja kulttuurisista taustoista. Siksi opinnäytetyön yhteydessä tutustuttiin myös maisemapiirrosten historiaan, maiseman käsitteeseen ja maiseman estetiikkaan liittyvään kirjallisuuteen.
Opinnäytetyö on vahvistanut tekijän näkemyksiä piirtämiseen liittyvistä käsitteistä ja käytännöistä sekä omassa työskentelyssä että laajemmin osana nykytaidetta. Opinnäytetyön tekeminen on kehittänyt tekijän taitoja ilmaista ja sanallistaa taiteellisen toimintansa.
Kuva-analyysien ja kirjallisuuden pohjalta voidaan todeta, että maisemapiirrokset kuuluvat edelleen taiteilijoiden aihemaailmaan. Nykyään maiseman käsite ymmärretään laajemmin, ei pelkästään luonnon kuvaamisen tapana vaan subjektiivisena tiedon, tietoisuuden ja kokemuksen synnyttämänä kokonaisuutena.
Maisema piirrosten aiheena ei koskaan ole ollut luontonäkymien orjallista kopiointia. Suurin osa maisemapiirroksista on syntynyt taiteilijan mielikuvituksesta, mielikuvista ja muistoista. Eri aikakausina maisemapiirrokset ovat antaneet taiteilijoille mahdollisuuden tallentaa henkilökohtaisia luontokokemuksia, tutkia valon ja varjon suhteita sekä kokeilla uusia työskentelytapoja. Jos sivuuttaa maisemapiirrosten viittaukset omaan aikakauteensa, niin historiallisista maisemapiirroksista löytää paljon nykyaikaakin koskettavaa inhimillisyyttä. This Master’s thesis studies how space and time have been represented in landscape drawings by using practice-based research methodology. The focus was in the structural analysis: How lines and shapes have been used to represent elements of the landscape? How illusions of space have been visualized in a two-dimensional surface?
The main research method was a visual analysis of landscape drawings. The drawings represented landscapes from 1400th century to the present time. Visual analysis as a research method proved to be a good way to study structural issues of the drawings. However, it does not reveal any historical or cultural aspects of the study items. Therefore visual analysis was combined with the literature reviews. The literature reviews included also history of landscape aesthetics and its relation to landscape drawings.
During the centuries, landscape drawings have given artist a way to store experiences of nature. But most of the landscape drawings have rarely been drawn from nature. Landscape drawings have enabled artists to express their imagination, and to experiment new ways of making art.
The thesis-writing process has strengthened the author’s understand of concepts and conventions related to contemporary drawings. It has also developed the author’s ability to write about her art practices.
Based on this study, a landscape is still a popular subject of contemporary art. However, a landscape is now more broadly defined. A landscape is no longer seen only as a pictorial way of representing or symbolising surroundings, but also as a people’s subjective understanding and awareness of the world around them.
Even the landscape around us is changing, the landscape drawing practices have stayed relative similar. Ink, charcoal, pencil and chalk are still the most popular tools. The ways of representing space in a flat surface have remained the same from renaissance to the present time. Good landscape drawings do not date because the way of looking, methods and tools have changed very little during the history of independent landscape drawing.
Tutkimusvälineenä käytettiin kuva-analyysiä, jossa keskityttiin sisällölliseen ja rakenteelliseen analyysiin. Rakenteellisista yksityiskohdista kiinnitettiin huomiota viivan käyttöön muotojen ja pintarakenteiden kuvaamisessa sekä tilallisuuden esittämistapoihin. Tutkittavaksi valikoitui itsenäisiä maisemapiirroksia aina renessanssin ajasta nykypäivään. Kuva-analyysi tutkimusmenetelmänä on oivallinen kun tutkitaan piirrosten rakenteellisia ominaisuuksia. Se ei kuitenkaan anna tietoa piirrosten historiallisista ja kulttuurisista taustoista. Siksi opinnäytetyön yhteydessä tutustuttiin myös maisemapiirrosten historiaan, maiseman käsitteeseen ja maiseman estetiikkaan liittyvään kirjallisuuteen.
Opinnäytetyö on vahvistanut tekijän näkemyksiä piirtämiseen liittyvistä käsitteistä ja käytännöistä sekä omassa työskentelyssä että laajemmin osana nykytaidetta. Opinnäytetyön tekeminen on kehittänyt tekijän taitoja ilmaista ja sanallistaa taiteellisen toimintansa.
Kuva-analyysien ja kirjallisuuden pohjalta voidaan todeta, että maisemapiirrokset kuuluvat edelleen taiteilijoiden aihemaailmaan. Nykyään maiseman käsite ymmärretään laajemmin, ei pelkästään luonnon kuvaamisen tapana vaan subjektiivisena tiedon, tietoisuuden ja kokemuksen synnyttämänä kokonaisuutena.
Maisema piirrosten aiheena ei koskaan ole ollut luontonäkymien orjallista kopiointia. Suurin osa maisemapiirroksista on syntynyt taiteilijan mielikuvituksesta, mielikuvista ja muistoista. Eri aikakausina maisemapiirrokset ovat antaneet taiteilijoille mahdollisuuden tallentaa henkilökohtaisia luontokokemuksia, tutkia valon ja varjon suhteita sekä kokeilla uusia työskentelytapoja. Jos sivuuttaa maisemapiirrosten viittaukset omaan aikakauteensa, niin historiallisista maisemapiirroksista löytää paljon nykyaikaakin koskettavaa inhimillisyyttä.
The main research method was a visual analysis of landscape drawings. The drawings represented landscapes from 1400th century to the present time. Visual analysis as a research method proved to be a good way to study structural issues of the drawings. However, it does not reveal any historical or cultural aspects of the study items. Therefore visual analysis was combined with the literature reviews. The literature reviews included also history of landscape aesthetics and its relation to landscape drawings.
During the centuries, landscape drawings have given artist a way to store experiences of nature. But most of the landscape drawings have rarely been drawn from nature. Landscape drawings have enabled artists to express their imagination, and to experiment new ways of making art.
The thesis-writing process has strengthened the author’s understand of concepts and conventions related to contemporary drawings. It has also developed the author’s ability to write about her art practices.
Based on this study, a landscape is still a popular subject of contemporary art. However, a landscape is now more broadly defined. A landscape is no longer seen only as a pictorial way of representing or symbolising surroundings, but also as a people’s subjective understanding and awareness of the world around them.
Even the landscape around us is changing, the landscape drawing practices have stayed relative similar. Ink, charcoal, pencil and chalk are still the most popular tools. The ways of representing space in a flat surface have remained the same from renaissance to the present time. Good landscape drawings do not date because the way of looking, methods and tools have changed very little during the history of independent landscape drawing.