Tunne leikkaus! : leikkaukselliset keinot emotionaalisesti vaikuttavan elokuvan luomisessa
Sommar, Heidi (2010)
Sommar, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062012404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062012404
Tiivistelmä
Ihana Aina on Matias Boettgen opinnäytetyönään ohjaama draamakomedia. Elokuvan leikkaus on toiminnallisen opinnäytetyöni teososa.
Kirjallinen osuus on raportti, jossa käsittelen Ihana Aina -elokuvan leikkausprosessia ja käyn läpi eri kohtausten leikkausratkaisuja. Tarkastelen myös leikkauksellisen ilmaisun kehitystä ja historiaa, sekä perehdyn leikkauksen teorioihin fokuksena emotionaalisesti vaikuttavan elokuvan luominen.
Elokuva luodaan lopulliseen muotoonsa vasta leikkauspöydällä. Elokuvan leikkaus tarjoaa huikean määrän ilmaisun mahdollisuuksia ja sen kautta voidaan vaikuttaa katsojaan psykologisesti. Halusin työssäni löytää selkeitä oppeja ja neuvoja vaikuttavan elokuvan leikkaamiseen.
Perussääntöjä kuvakoon vaihteluista ja jatkuvuudesta löytyy monista alan oppaista, mutta varsinainen leikkauksella ilmaisu ja katsojan emootioihin vaikuttaminen on jotain muuta. Keskityin tarkastelemaan leikkausta juuri emootioiden kannalta, sillä mielestäni tunne on lopulta elokuvan tärkein elementti, jonka tieltä monet muut säännöt joutuvat tarvittaessa väistymään.
Kirjallinen osuus on raportti, jossa käsittelen Ihana Aina -elokuvan leikkausprosessia ja käyn läpi eri kohtausten leikkausratkaisuja. Tarkastelen myös leikkauksellisen ilmaisun kehitystä ja historiaa, sekä perehdyn leikkauksen teorioihin fokuksena emotionaalisesti vaikuttavan elokuvan luominen.
Elokuva luodaan lopulliseen muotoonsa vasta leikkauspöydällä. Elokuvan leikkaus tarjoaa huikean määrän ilmaisun mahdollisuuksia ja sen kautta voidaan vaikuttaa katsojaan psykologisesti. Halusin työssäni löytää selkeitä oppeja ja neuvoja vaikuttavan elokuvan leikkaamiseen.
Perussääntöjä kuvakoon vaihteluista ja jatkuvuudesta löytyy monista alan oppaista, mutta varsinainen leikkauksella ilmaisu ja katsojan emootioihin vaikuttaminen on jotain muuta. Keskityin tarkastelemaan leikkausta juuri emootioiden kannalta, sillä mielestäni tunne on lopulta elokuvan tärkein elementti, jonka tieltä monet muut säännöt joutuvat tarvittaessa väistymään.