Laatujärjestelmän rakentaminen Case-yritykselle
Rämä, Vilhelmiina (2019)
Rämä, Vilhelmiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812582
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa toimiva ja helppokäyttöinen laatujärjestelmä yritykselle, jotta yritys voi sitä myöhemmin ylläpitää ja kehittää. Työn tarkoituksena on selvittää yrityksen nykytila ja tavoitteet ja dokumentoida sen toiminta. Projekti toteutettiin syksyn 2018 ja kevään 2019 välisenä aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kahta pääkäsitettä: laadunhallintaa ja laatujärjestelmää. Kummankin pääkäsitteen alla on muutamia alakäsitteitä, jotka liittyvät olennaisesti näihin käsitteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, koska toimeksiantajalle laadittiin laadunhallintajärjestelmä. Empiriaosuuteen kirjoitettiin laatujärjestelmän rakentamisesta ja se käsitti kaikki ne osa-alueet, jotka standardikin edellyttää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja ja palavereita, joissa yrityksen toimintaa ja prosesseja pohdittiin yhdessä. Työn projektikysymyksiin saatiin vastaukset niin teoriapuolelta kuin empiriastakin.
Laatujärjestelmä toteutettiin verkossa toimivaan järjestelmään, jonka tarjosi ulkoinen laatukonsultti. Yrityksen prosessit määriteltiin ja kuvattiin, laatupolitiikka ja -tavoitteet kirjattiin, vastuut ja valtuudet määriteltiin, riskejä arvioitiin ja analysoitiin, poikkeamien käsittelylle tehtiin suunnitelma, yrityksessä käytettävät mittarit määriteltiin ja sisäiset auditoinnit sekä johdon katselmus toteutettiin.
Ulkoisen auditoinnin toteutti ulkoinen auditoija ja laatujärjestelmästä löytyi yksi poikkeama, joka myöhemmin korjattiin. Kyseessä oli työturvallisuuteen liittyvien riskien arviointi, joka toteutettiin auditoinnin jälkeen vielä erillisillä lomakkeilla. The objective of this thesis was to implement a workable and simple quality management system for the company so that the company can maintain and develop it later. The purpose of this thesis is to find out the present state and goals of the company and to document its action. The project took place between autumn 2018 and spring 2019.
Two main concepts were discussed in the theoretical part of the thesis: quality management and quality management system. There are some hyponyms under both concepts that are essentially related to these concepts.
The thesis was accomplished as a functional thesis because a quality management system was composed for the client. The empirical part was about implementing a quality system and it included all the fields that are required by the standard. The research methods were interviews and meetings, where the company's activities and processes were discussed together. Answers to the thesis’s project questions were received from both the theoretical and empirical parts.
The quality system was implemented in an online system provided by an external quality consultant. The processes of the company were defined and described, quality policies and objectives were documented, responsibilities and powers were defined, risks were assessed and analyzed, a plan for dealing deviations was made, the measures that are used in the company were defined and internal audits and management reviews were accomplished.
The external audit was accomplished by an external auditor and there was one deviation from the quality management system which was later corrected. This was an assessment of the risks concerning to work safety, which was accomplished on separate forms after the audit.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kahta pääkäsitettä: laadunhallintaa ja laatujärjestelmää. Kummankin pääkäsitteen alla on muutamia alakäsitteitä, jotka liittyvät olennaisesti näihin käsitteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, koska toimeksiantajalle laadittiin laadunhallintajärjestelmä. Empiriaosuuteen kirjoitettiin laatujärjestelmän rakentamisesta ja se käsitti kaikki ne osa-alueet, jotka standardikin edellyttää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja ja palavereita, joissa yrityksen toimintaa ja prosesseja pohdittiin yhdessä. Työn projektikysymyksiin saatiin vastaukset niin teoriapuolelta kuin empiriastakin.
Laatujärjestelmä toteutettiin verkossa toimivaan järjestelmään, jonka tarjosi ulkoinen laatukonsultti. Yrityksen prosessit määriteltiin ja kuvattiin, laatupolitiikka ja -tavoitteet kirjattiin, vastuut ja valtuudet määriteltiin, riskejä arvioitiin ja analysoitiin, poikkeamien käsittelylle tehtiin suunnitelma, yrityksessä käytettävät mittarit määriteltiin ja sisäiset auditoinnit sekä johdon katselmus toteutettiin.
Ulkoisen auditoinnin toteutti ulkoinen auditoija ja laatujärjestelmästä löytyi yksi poikkeama, joka myöhemmin korjattiin. Kyseessä oli työturvallisuuteen liittyvien riskien arviointi, joka toteutettiin auditoinnin jälkeen vielä erillisillä lomakkeilla.
Two main concepts were discussed in the theoretical part of the thesis: quality management and quality management system. There are some hyponyms under both concepts that are essentially related to these concepts.
The thesis was accomplished as a functional thesis because a quality management system was composed for the client. The empirical part was about implementing a quality system and it included all the fields that are required by the standard. The research methods were interviews and meetings, where the company's activities and processes were discussed together. Answers to the thesis’s project questions were received from both the theoretical and empirical parts.
The quality system was implemented in an online system provided by an external quality consultant. The processes of the company were defined and described, quality policies and objectives were documented, responsibilities and powers were defined, risks were assessed and analyzed, a plan for dealing deviations was made, the measures that are used in the company were defined and internal audits and management reviews were accomplished.
The external audit was accomplished by an external auditor and there was one deviation from the quality management system which was later corrected. This was an assessment of the risks concerning to work safety, which was accomplished on separate forms after the audit.