Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitajaopiskelijan kliininen ydinosaaminen kirurgisen potilaan hoitotyössä : osaamisen arviointi digitaalisen opetuspelin keinoin

Keski-Saari, Anni (2019)

 
Avaa tiedosto
Keski-Saari_Anni.pdf (805.2Kt)
Lataukset: 


Keski-Saari, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113684
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on sairaanhoitajaopiskelijoiden kirurgisen potilaan hoitotyön ydinosaaminen. Kirurgisen potilaan hoitotyön ydinosaamisessa keskitytään potilaan valmisteluun leikkaukseen ja potilaan kliinisen tilan tarkkailuun ja siihen liittyvään päätöksentekoon leikkauksen jälkeen kirurgisella vuodeosastolla. Lisäksi aiheena on myös osaamisen arviointi digitaalisen opetuspelin avulla.

Opinnäytetyöllä on kaksi tarkoitusta. Yksi niistä on kuvata sairaanhoitajaopiskelijan keskeinen kliininen ydinosaaminen leikkaukseen valmistelussa sekä potilaan kliinisen tilan tarkkailussa ja siihen liittyvässä päätöksenteossa. Toinen on ymmärtää ja selittää digitalisoidun opetuspelin keinoja ja mahdollisuuksia arvioida sairaanhoitajaopiskelijan osaamista. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda hyödyllinen tietopohja kirurgisen potilaan hoitotyön ydinosaamisesta. Toisena tavoitteena on luoda hyödyllinen ja suunnitelmallinen käsikirjoitus ja pohdinta digitaalisesta opetuspelistä kirurgisen potilaan hoitotyön ydinosaamisen arvioinnissa sairaanhoitaopiskelijoille ja opinnäytetyön toimeksiantajalle Yleissairaanhoitajan ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittämisen -hankkeelle. Opinnäytetyön menetelmänä on kirjallisuusperustainen metodi, jonka johdosta tämä opinnäytetyö perustuu kirjallisuuteen.

Opinnäytetyön tuotoksena on tietopohja sairaanhoitajaopiskelijoille siitä, kuinka potilas kuuluu valmistaa leikkaukseen ja kuinka potilaan kliinistä tilaa tulee tarkkailla leikkauksen jälkeen kirurgisella vuodeosastolla. Lisäksi toinen tuotos on, että digitaalista opetuspeliä voi käyttää tämän opinnäytetyön aiheen ydinosaamisen arviointiin simulaatiolla ja monivalintakyselyllä.

Opinnäytetyön pohdinnassa todetaan, että digitaalista opetuspeliä voi käyttää kirurgisen potilaan hoitotyön kliinisen ydinosaamisen arvioinnissa sairaanhoitajakoulutuksessa, joka mahdollisesti monipuolistaa arviointia.
 
The topic of this thesis is bachelor of health care students’ clinical competence of surgical patients care. This thesis is focused on surgical patient care from patients preparing for surgery to patients observation after surgery. In addition another topic of this thesis is an assessment of clinical competence with game-based learning.

This thesis has two purposes. One of these is meant to describe the head clinical competence of preparing patients for surgery and patients observation after surgery. Another one is to understand and explain digital game-based learning strategies and possibilities to assess clinical competence. The target of this thesis is to create useful information about clinical competence of surgical patient care. The target is also to create a useful script and discussion about the gamebased learning which assess clinical competence of surgical patients care for nursing students and the assignment of this thesis. The assignment is for a project called Development of a standardized national professional competency evaluation for generalist registered nurses. The research method of my thesis is literature-based method which means that this thesis is based on literature.

The conclusion of this thesis is an information for nurse students about how to prepare patients for surgical operations and how to observe patients after surgery in a surgical ward. In addition, the other conclusion is that a digital game-based learning can be used to the expertise of this topic clinical competence with simulation and quizzes.

The discussion of this thesis discover that the digital game-based learning can be used to assess nurse students clinical competence of surgical patient care on a nursing education which possibly create a diverse assessment.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste