Kuullaan koululaisia : yläasteikäisten nuorten toiveita terveydenhoitajan toimintaa kohtaan
Mononen, Virpi; Tunninen, Satu (2007)
Mononen, Virpi
Tunninen, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-461
Tiivistelmä
Koululaisten odotusten tutkimusta toivoi Jyväskylän kaupungin peruskoulun terveydenhoitaja. Hän halusi kehittää omaa työtään niin, että voisi paremmin vastata koululaisten tarpeisiin. Meidän mielestämme tutkimus tuntui tärkeältä, koska tulevina terveydenhoitajina haluamme tehdä asiakaslähtöistä työtä. Toinen tärkeä lähtökohta oli näyttöön perustuva hoitotyö. Hankkimamme tutkimustieto hyödyntää sekä kouluterveydenhoitajan työtä että meidän oppimista. Koululaiset kirjoittivat aineen odotuksistaan ja toiveistaan kouluterveydenhoitajan toimintaa kohtaan. Aineiston hankintamenetelmä esitestattiin samanikäisillä nuorilla, jotka olivateri koulusta kuin varsinainen tutkimusryhmä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kaksi kahdeksatta luokkaa. Aineistoanalysoitiin kokonaisuudessaan laadullisella sisällönanalyysillä. Sen avulla jäsennettiin saatua aineistoa ja saatiin vastaukset tutkimusongelman kysymyksiin. Koululaisten odotukset ja toiveet terveydenhoitajaa kohtaan kohdistuivat terveydenhoitajan persoonallisuuteen ja asenteeseen. Kouluterveydenhoitajan tulisi olla mukava ja suhtautua nuoriin hyväksyvästi. Hyvältä terveydenhoitajalta nuoret odottavat hyviä vuorovaikutustaitoja ja ammattitaitoa. Uusia toimintatapoja ja menetelmiä voisi nuorten mielestä kehittää käytännön toimintaan, palveluidensaatavuuteen ja määrään, terveysneuvontaan ja vastaanottotiloihin liittyen. Nuorten mielestä terveydenhoitajan pitäisi olla aina paikalla ja osallistua myös terveystiedon opetukseen. Terveydenhoitajalla on merkittävä vaikutus nuorten terveyteen ja hyvinvointiin.Aikuisen on varottava liian auktoriteetin käyttöä, ohjauksen ja neuvonnan tulisi tapahtua nuoren ajatusmaailmaa soveltaen. Vuorovaikutussuhteen saaminen hedelmälliseksi ja asiakaskeskeiseksi tapahtumaksi on tärkeä tavoite koululaisen ja terveydenhoitajan välillä. Voimavaroja vahvistava työmenetelmä on tämän päivän työväline myös kouluterveydenhuollossa. Terveydenhoitajan osallistuminen terveystiedon opetukseen koulutunneilla auttaisi resursseja riittämään myös nuoren yksilölliseen ohjaukseen The idea for this study came from a school health nurse in Jyväskylä. She wanted to improve her professional skills and ability to meet the needs of the pupils'. As a future public health nurses we found this study purposeful since health care should be considered as a service occupation. This was a qualitative research. The eight- graders wrote essays about their expectations and wishes towards the school health nurse. The data was analyzed by using qualitative content analysis. The results show that the pupils' expectations towards the school health nurse concerned nurse's personality, attitude and some individual characteristics. The essays showed that a school health nurse is hoped to be nice and tolerant and she should have good interaction skills. Eight-graders thought that the school health nurse should always be available. She should also take part in teaching health education. The school health nurse has a significant influence on youth's health and welfare. Adults should not underline their authority and the counseling should be given from the youths' point of view. It is important in school health nursing to aim at more empowerment focused working methods. School health nurse's participation in the health education classes would make it possible to provide adequate counseling for every individual